Algemeen
Deze Openbaarheidsparagraaf Woo is opgenomen in deze programmabegroting op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). De omschrijving van wat in deze paragraaf naar voren wordt
gebracht is globaal aangeduid: "een bestuursorgaan besteedt in de jaarlijkse begroting dan wel de jaarlijkse
begroting van het openbaar lichaam of de rechtspersoon waarvan het bestuursorgaan deel uit maakt,
aandacht aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van deze wet en doet in de jaarlijkse
verantwoording verslag van de uitvoering ervan, mede in relatie tot de beleidsvoornemens". In de paragraaf
Bedrijfsvoering is op de organisatieaspecten van de Woo ingegaan.
De 'Wet open overheid' (Woo) is per 1 mei 2022 in werking getreden en vervangt de 'Wet openbaarheid van
bestuur' (Wob). GS hebben op basis van een impactanalyse in 2021 vorig jaar vastgesteld in vier jaar toe te
willen groeien naar de variant ´Maximaal transparant en maximaal toegankelijk´. Daartoe is een vierjarig
gefaseerd programma met vier programmasporen opgezet dat is ondergebracht bij de pijler ‘Digitaal
fundament’ van de ‘Digitale Transitie’. PS hebben middelen ter beschikking gesteld voor invoering van de wet.
De eerste fase van het programma heeft zich gericht op ‘Basaal transparant en basaal toegankelijk’. Daarin zijn flinke vorderingen gemaakt. Zo zijn 12 van de 17 informatie categorieën via onze website ontsloten en is de speciale landingspagina ‘Openbare documenten op de website geoptimaliseerd voor wat betreft toegankelijkheid. 2025 zal in het teken staan van aansluiting op de (wettelijk verplichte) landelijke Woo-index, conform de door BZK opgestelde planning.
Via vier plateaus en 22 (deel)projecten wordt de implementatie van de Woo gerealiseerd en wordt daarover
gerapporteerd. Vanuit het perspectief van de wet gezien zijn drie thema's dominant. Dat zijn
1. De actieve openbaarmaking (uit eigen beweging);
2. De passieve openbaarmaking (op verzoek);
3. Informatiehuishouding op orde als absolute randvoorwaarde om aan de wet te voldoen.
Deze dominante thema's zijn uitgewerkt langs de vier genoemde sporen. Voor 2025 en verder zijn belangrijke
Doelen en activiteiten:
- Implementatie van een nieuwe sjabloongenerator die naast een groter gebruikersgemak noodzakelijk is om ‘archiving en openbaarmaking by design’ te implementeren;
- De implementatie van Microsoft 365 Copilot (start al in 2024) die vanuit het perspectief van openbaarmaking belangrijk is om informatie snel te kunnen vinden, te analyseren en te ontsluiten;
- Uitvoering van de roadmap ‘werkplek van de toekomst in het kader van goed informatie- en archiefbeheer’. De strategische impactanalyse loopt nu. Dit wordt het kompas om in te zitten op duurzaam en modern informatie- en archiefbeheer waarbij zaaksysteem Djuma, DMS/Edocs, het dataplatform en Sharepoint/Teams als belangrijkste applicaties betrokken zijn;
- Verdere implementatie (want al gestart) van ‘Ambtelijk Vakmanschap’ (bewustwording en vaardigheden) waarin werken vanuit het perspectief van maximale transparantie en toegankelijkheid een belangrijke pijler is;
- Het verder op orde brengen van de informatiehuishouding, waarbij ook zoveel rekening wordt gehouden met de implicaties van de nieuwe Archiefwet.