Op economisch gebied wil provincie Flevoland bijdragen aan de brede welvaart en een vitale samenleving. Toekomstbestendigheid en waarde toevoeging aan de maatschappij zijn daarbij belangrijke uitganspunten. Vanuit het 'Economisch Programma 2023 – 2028' zullen we daarom ook bijdragen aan de transitiedoelstellingen. Vanuit de woningbouwtransitie en het realiseren van een vitale samenleving is een betere woon-werk balans voor Flevolanders nu en in de toekomst cruciaal. Dat mensen in de omgeving passend werk kunnen vinden waarmee ze een stabiel inkomen kunnen verdienen is een belangrijke voorwaarde voor een goed bestaan en draagt bij aan de brede welvaart. Toegang tot duurzame opgewekte energie is belangrijk voor de groei van het Flevolandse mkb. Innovaties in de landbouw en een goede balans tussen bedrijventerreinen en het landelijk gebied past bij het Flevolandse profiel. Digitalisering van de economie is daarbij een belangrijke enabler en aanjager om een toekomstbestendige economie mogelijk te maken.
Daarom werken we aan de economische versterking van Flevoland. Onder andere door het stimuleren van de werkgelegenheid, door in te zetten op innovatie in het mkb, internationalisering en groei van het mkb, de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, het toekomstbestendig maken van het bedrijfsleven, ruimtelijk-economische ontwikkeling en economische gebiedsontwikkeling. Digitalisering en verduurzaming zijn hierin onontbeerlijk om de economie van Flevoland toekomstbestendig te maken.
Economische ontwikkeling: Investeren in de kapitalen van de Toekomst
De Economische Visie 2030, 'Investeren in de kapitalen van de toekomst', benadrukt het belang van investeren in de regionale economie. Deze investeringen zijn nodig voor een evenwichtige groei in de regio. Het doel is om meer banen te creëren, zodat de woon-werkbalans verbetert. Daarnaast moet het onderwijs beter aansluiten op de arbeidsmarkt. Bedrijven worden ondersteund om toekomstbestendig te worden. Ook is het belangrijk om de beschikbare ruimte voor economische ontwikkeling regionaal goed af te stemmen. Samen met de Flevolandse gemeenten werken we aan het versterken van het economisch profiel van Flevoland.
Vanuit het 'Economisch programma 2023-2028' wordt daarom gewerkt in vier programmalijnen. Deze worden hieronder kort toegelicht.
Verdienvermogen mkb richt zich op het versterken van het Flevolandse mkb (midden- en kleinbedrijf). Het mkb is de motor van de Flevolandse economie. Groei van bedrijven en vestiging van nieuwe bedrijven zorgen voor een toename van het aantal banen. We versterken en vergroten de toegang tot kapitaal voor het mkb en stimuleren ondernemerschap dat bijdraagt aan maatschappelijke waarde creatie. We stimuleren innovatie, cluster- en ketensamenwerking en helpen ondernemers met internationaliseringsvraagstukken. Op basis van de uitkomsten van het Kapitaalmarktonderzoek dat in 2024 is uitgevoerd wordt in 2025 de eerste aanzet gemaakt tot het herpositioneren van het fondsenlandschap. Met als doel om onze financieringsinstrumenten voor het mkb beter aan te laten sluiten bij de behoeften van de ondernemer.
Menselijk en sociaal kapitaal richt zich op de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in brede zin. Knelpunten op het gebied van human capital maken het voor bedrijven moeilijk om te innoveren en te groeien en zijn belemmerend voor de economische ontwikkeling van de regio. In de arbeidsmarktregio Flevoland werken we samen met partners aan verbeterde dienstverlening (gelijk naar het juiste loket) zodat de arbeidsmarkt versterkt wordt. We werken samen aan het terugdringen van de tekorten op de arbeidsmarkt en aan de mismatch tussen vraag en aanbod. Zo werken we samen met partners aan het Ontwikkelfonds Flevoland leert, zodat het om- en bijscholen voor inwoners en bedrijven van Flevoland gemakkelijker wordt. Met de PPS Human Capital-regeling stimuleren we dat het onderwijs specifieker aansluit op de behoeften van ondernemers en de transities, zoals digitalisering.
Toekomstbestendig bedrijfsleven richt zich op het stimuleren van een weerbaar, wendbaar en toekomstgericht bedrijfsleven dat zich kan blijven ontwikkelen en aanpassen aan veranderende omstandigheden. Samen met partners binnen en buiten de regio stimuleren en ondersteunen we bedrijven om stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en digitalisering om de concurrentiepositie van ons bedrijfsleven te versterken. Zo gaat in 2025 een uitvoeringsprogramma digitalisering mkb van start om ondernemers te ondersteunen bij hun digitaliseringsvraagstukken. Ook zal een verkenning plaatsvinden om een Flevolandse AI-hub voor ondernemers op te zetten. Samen met partners werken we aan initiatieven op het gebied van circulaire agrifood, circulaire bouw en circulair water.
Ruimtelijk-economische ontwikkeling richt zich op zorgvuldig en toekomstbestendig ruimtegebruik voor werklocaties. Ook de ruimte in Flevoland wordt schaars; niet alles kan overal. We werken samen met de gemeenten en omliggende regio’s om keuzes te maken over welke ontwikkelingen wenselijk zijn en welke ontwikkeling waar kan. Na de afronding en vaststelling van de behoefteraming bedrijventerreinen en kantoren werken we met gemeenten aan het opstellen van Regionale Programmeringsafspraken over de ruimtelijk economische ontwikkelingen. Gezamenlijk geven we, provincie en gemeenten, concrete invulling aan het concept van regionale meerwaarde. We werken onder de Omgevingsvisie binnen de omgevingsprogramma's aan de borging van nieuw ruimtelijk economisch beleid. Daarnaast beginnen we aan de invulling van het 'Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen' en het programma 'Werklandschappen van de Toekomst'. We verwachten eind 2025 de eerste resultaten van de inzet op deze langjarige programma's over te leggen.
Economische gebiedsontwikkeling
De ontwikkeling van Lelystad Airport en haar businesspark, de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF), Flevokust Haven en het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum in Marknesse zijn economische gebiedsontwikkelingen waaraan we werken. Door deze gebiedsontwikkelingen dragen we bij aan de versterking van de economische structuur, de brede welvaart en de innovatiekracht van de provincie. We werken niet alleen aan de fysieke ontwikkeling, maar stimuleren ook in innovatie en de versterking van menselijk kapitaal (onderwijs, talentontwikkeling). De fysieke verandering is de basis voor ontwikkeling, maar innovatie en talentontwikkeling zorgen voor hoogwaardige en toekomstgerichte groei. Dit kan alleen worden gerealiseerd door nauwe samenwerking met verschillende partijen.
Logistiek knooppunt
Lelystad Airport (LA), het bedrijventerrein Lelystad Airport Businesspark eerste deel (LAB) en de overslaghaven Flevokust Haven zijn van bovenregionaal belang en versterken de economische structuur van de regio. Door deze ontwikkelingen ontvouwt zich een krachtig logistiek knooppunt in de regio. Dit is ook van belang voor de economie van Nederland en de Metropoolregio Amsterdam (MRA), omdat deze regio een belangrijke schakel vormt tussen West- en Oost-Nederland en het achterland (onder andere Duitsland).
Voor de verdere ontwikkeling van Lelystad Airport Businesspark (LAB 2) wordt bekeken wat profilering en insteek kan zijn, passend bij de brede welvaart en de ontwikkeling van het gebied.
Regiodeal Noordelijk Flevoland
Met het Rijk en regiopartijen hebben we in de ‘Regio Deal Noordelijk Flevoland’ langs de lijnen ‘Fysieke ontwikkeling’, ‘Innovatie’ en ‘Talent’ afspraken gemaakt over de versterking van het Maritieme Cluster op Urk en de ontwikkeling van een Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) in Marknesse. In 2025 loopt de Regiodeal formeel af. Eind 2025 zal een eindrapportage over de behaalde resultaten aan het Rijk worden aangeboden.
Om bedrijven in de maritieme sector in Noordelijk Flevoland vast te houden en uitbreidingsmogelijkheden te bieden gaan we de nieuwe MSNF realiseren. Verwacht wordt dat in 2025 de aanbestedingsprocedure afgerond kan worden. In 2025 werken we samen met gemeente Urk, ROC Fyrda en het maritieme cluster aan een voorstel voor maritieme campusontwikkeling. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor het verder toekomstbestendig maken van de ‘blauwe economie’ (maritiem, visserij, seafood) door in te zetten op clusterversterking.
In de Noordoostpolder wordt het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) ontwikkeld door aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) toe te voegen. Ook de Politie komt naar Marknesse met een nieuw te realiseren rijvaardigheidscentrum. Er ontstaat op en rond het MITC een krachtig, breed cluster van bedrijven en kennisinstellingen die zich met innovaties op het vlak van slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden. Het MITC faciliteert de samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen, als toevoeging aan bestaande automotive en smart mobility-clusters. In de zomer van 2024 is het bestemmingsplan voor het MITC-gebied definitief geworden, waarmee de realisatie van de faciliteiten voor RDW en Politie kan starten in 2025.