Het versterken van het verdienvermogen van Flevolandse ondernemers.
|
---|
Economisch Programma lijn 1 (UA 5.2): Verdienvermogen MKB
Doel (2023-2027)
3.1.1 Het versterken van het verdienvermogen van Flevolandse ondernemers.
Resultaten 2025
- We versterken het Flevolandse mkb met behulp van financiering, advies, export, innovatie en acquisitie van nieuwe bedrijfsvestigingen naar Flevoland.
Dit doen wij onder andere door:
- het verstrekken van subsidies voor ondersteuning aan het Flevolandse mkb via de voucherregeling. In 2025 wordt deze voucherregeling verder uitgebreid met de onderwerpen digitalisering en verduurzaming van het Flevolandse mkb.
- met de inzet van de subsidieregeling MKB innovatiestimulering Topsectoren (MIT) worden innovatieve ideeën van Flevolandse mkb-ondernemingen ondersteund.
- vanuit de twee verbonden partijen (TMI Proof of Conceptfonds Flevoland B.V. en Groeifonds Flevoland B.V.) worden financieringen aan het innovatieve Flevolandse mkb verstrekt.
- samen met de andere aandeelhouders van de fondsen, die Horizon in beheer heeft, te onderzoeken hoe het bestaande landschap geherstructureerd kan worden om beter aan te laten sluiten bij de behoefte van Flevolandse ondernemers en de benodigde stappen te zetten om de investeringsfondsen beter te positioneren. De uitkomsten van het kapitaalmarktonderzoek 2024 is hiervoor een basis.
- het internationaal ondernemerschap en vestiging van dergelijke ondernemingen in Flevoland te bevorderen door middel van de Internationalisering Strategie Flevoland (acquisitie, handelsbevordering en investor relationsprogramma) en begeleiding van de grote internationale bedrijfsvestigingen. Hierbij wordt nauw met Horizon en het Rijks 'Investor Relations-programma' voor gevestigde internationale bedrijven.
- inzet om de ondernemerscultuur binnen Flevoland te versterken. Dit doen we onder andere door het mede mogelijk te maken van het programma 'Groeibuzz' van Horizon, het Flevopenningen event en de samenwerking met het netwerk van Flevolandse zakenvrouwen.
- Programma 'Hightech sector'. De hightech sector is een sector die een sterke ontwikkeling gaat doormaken in Flevoland, met een concrete focus rondom de ontwikkeling van een hightech brandpunt in Almere. In dit concernresultaat wordt ingezet op het ontwikkelen van een Strategische Agenda Hightech Flevoland, een hightech campus Almere, ontwikkeling onderwijssporen PO - VO - MBO - HBO - WO op het thema 'hightech' en de daarbij horende aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt. Hiermee sluit dit concernresultaat ook aan bij de concernresultaten "Visie personeel van de toekomst" en "Regionale aanpak ICT professionals" en alle programmalijnen van het 'Economisch Programma' (UA 5.3, UA 5.6, UA 5.7, UA 5.8).
We maken voor deze resultaten gebruik van Horizon, het mkb-schakelteam, Economic Board Flevoland, business development, ketensamenwerking en clustervorming. Ook werken we samen met IPO, gemeenten, Rijk, MRA, regio Zwolle en het georganiseerde bedrijfsleven.
De rol van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Horizon is verbreed naar het gehele mkb met meer aandacht voor kleinere ondernemingen.
Doel (2023-2027)
3.1.2 De rol van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Horizon is verbreed naar het gehele mkb met meer aandacht voor kleinere ondernemingen.
Resultaten 2025
- In 2024 wordt Horizon geëvalueerd. De uitkomsten leiden mogelijk tot verbeteracties.
- Daarnaast is Horizon (in 2025) binnen de Nationale regionale ontwikkelingsmaatschappij opzet de enige uitzondering. Sinds de inzet op de transitie van Horizon in 2018 wordt gesproken over aandeelhouderschap van Flevolandse gemeenten & het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). In 2025 zal er vanuit de huidige aandeelhoudersrol inzet gepleegd worden om Horizon binnen de nationale strategie te borgen dan wel de governancestructuur te wijzigen zodat deze overeenkomstig andere ROM's is.
- Het MKB Schakelteam is bij Horizon ondergebracht waarmee de ROM beschikt over een instrument dat het kleinere, brede mkb bedient.
Versterking aansluiting onderwijs arbeidsmarkt.
Economisch Programma lijn 2: Menselijk en sociaal kapitaal
Doel (2023-2027)
3.1.3 Versterking aansluiting onderwijs arbeidsmarkt.
Resultaten 2025
· Inzet gericht op het verbeteren van de aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt, waarbij concreet gewerkt wordt aan het oplossen van de geconstateerde mismatch tussen vraag en aanbod.
- Samen met partners in de regio werken aan basis op orde, HR vraagstukken van ondernemers (mkb-schakelteam), oplossingen voor tekortsectoren.
· Met de PPS Human Capital-regeling stimuleren we dat het onderwijs specifieker aansluit op de behoeften van ondernemers en de transities, zoals digitalisering. De PPS Human Capital regeling wordt geëvalueerd medio 2025.
· Voor het Ontwikkelfonds Flevoland Leert streven we naar 500 scholingsadviezen per jaar, waarbij voor 250 adviezen een scholingsvoucher benodigd is. Hiermee adresseren we de mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.
- Het programma 'Talent kleurt Flevoland' heeft als doel om jongeren bekend te maken met het werk van de provincie en ze te betrekken bij de oplossen van vraagstukken in de transitieopgaven. In 2025 verwachten we dat de vier MBO’s, twee HBO, zes technasia hieraan meedoen.
· Samenwerking met onderwijsinstellingen, IPO, gemeenten, Rijk, MRA, regio Zwolle.
- Visie personeel van de toekomst (UA 5.1, UA 5.3, UA 5.6, UA 5.7). Vanwege de digitalisering van de economie, groeit de vraag naar digivaardig personeel exponentieel. Om te voorzien in deze toenemende vraag, dient er een actieplan opgesteld te worden voor het thema personeel van de toekomst. In 2025 zal daarom eerst een visie opgesteld worden, inclusief voorstel voor onderwijsvernieuwing, om te voldoen aan de behoefte en vraag naar digitaal vaardig personeel in Flevoland. Op basis van de visie zal later een actieplan worden ontwikkeld. Hiermee sluit dit resultaat ook aan bij de beleidsdoelstellingen van Programmalijn 3 (Toekomstbestendig Bedrijfsleven) van het 'Economisch Programma'.
- Regionale aanpak ICT professionals (UA 5.1, UA 5.3, UA 5.6, UA 5.7). Om te voorzien in deze toenemende vraag naar digivaardig personeel, hebben alle regio's in Nederland in samenwerking met het Rijk een ICT Human Capital Agenda kunnen ontwikkelen die als belangrijke doelstelling heeft om het aantal ICT geschoolde arbeidskrachten in Nederland te verhogen. Voor Flevoland is een plan van aanpak ontwikkeld dat de komende jaren tot uitvoering wordt gebracht. In 2025 wordt gestart met onder andere:
- het ontwikkelen van een triple helix ecosysteem (overheid - onderwijs - bedrijfsleven) rondom ICT,
- de opschaling van lopende en goed functionerende ICT-interventies,
- omscholing van pendelaars naar ICT'ers in Flevolandse banen,
- de ontwikkeling van actielijn ICT Talent binnen de 'Regiodeal Nieuw Land'.
Flevolandse bedrijven zijn geholpen om toekomstbestendig te worden door in te zetten op verduurzaming en/of digitalisering.
Economisch Programma lijn 3: Toekomstbestendig bedrijfsleven
Doel (2023-2027)
3.1.4 Flevolandse bedrijven zijn geholpen om toekomstbestendig te worden door in te zetten op verduurzaming en/of digitalisering.
Resultaten 2025
- Programma 'Digitalisering MKB' (UA 5.2, UA 5.3, UA 5.6, UA 5.12). Flevoland is een echte mkb provincie, met veel klein mkb. Digitalisering is belangrijk om het mkb toekomstbestendig te maken. Dit gaat echter niet automatisch en vooral het mkb heeft hier hulp bij nodig. Daarom richten we vanuit programmalijn 3 ‘Toekomstbestendig bedrijfsleven" de uitvoering op het digitaliseren van het mkb. Hierbij wordt een programma ontwikkeld om digitalisering in het mkb te stimuleren. Er wordt ingezet op:
- Digitaliseringsvouchers (zie ook programmalijn 1),
- het organiseren van netwerk- en kennissessies en
- het versterken en uitbouwen van digitale hubs, waaronder de European Innovation Hub Northwest. We onderzoeken de mogelijkheden voor het oprichten van een Flevolandse AI Hub.
- Programma 'Digital Experience Center' (UA 5.3). De brede maatschappelijke digitaliseringstransitie, brengt grote uitdagingen met zich mee voor personeel en organisaties. Er is een behoefte aan trainingscentra/experimenteerruimtes waar personeel en organisaties, onder andere mkb, onderwijsinstellingen, getraind kunnen worden. In 2025 wordt de haalbaarheid onderzocht en een plan van aanpak opgesteld. In 2025 zal de focus liggen op digitale economie en de samenwerking met MBO-, HBO- en WO opleidingsinstellingen en het bedrijfsleven worden gezocht om tot keuzes te komen voor trainingsmodules. We voeren een aantal regelingen uit gericht op verduurzaming van het mkb;
- We werken samen om de verduurzaming van het mkb te bevorderen, zoals in het platform CE, het kennisnetwerk met het oog op business development, circulaire landbouw, circulair bouwen, keten en clustersamenwerking;
- We werken met andere overheden samen aan deze thema’s , zoals IPO, gemeenten, Rijk, MRA, regio Zwolle.
Goede regionale afstemming over beschikbare ruimte voor economische ontwikkelingen.
Economisch Programma lijn 4: Ruimtelijke economische ontwikkeling
Doel (2023-2027)
3.1.5 Goede regionale afstemming over beschikbare ruimte voor economische ontwikkelingen.
Resultaten 2025
- Ontwikkeling van monitoringstool toekomstbestendige bedrijventerreinen, bedrijventerreinontwikkeling en –uitgifte (UA 5.8 en UA 5.9).
Betreft de ontwikkeling, aanschaf en inzet op monitoring en dataverzameling over kwantitatieve en kwalitatieve ruimtelijke ontwikkelingen op bedrijventerrein (uitgifte, ontwikkeling & planvorming, herstructurering, transformatie, intensivering en herstructurering). In 2025 zetten we, samen met gemeenten, de eerste stappen richting de ontwikkeling en implementatie. Doel is om in 2026 deze tools volledig geïmplementeerd te hebben.
- Database marktdynamiek retail en kantoren (UA 5.8 en UA 5.9).
Aanschaf en inzet op dataverzameling over kwantitatieve en kwalitatieve ruimtelijke ontwikkelingen op kantoren en winkelgebieden. De implementatie vindt plaats in 2025.
- Participatie koopstromenonderzoek (KSO Oost en Midden Nederland) (UA 5.8).
We verwachten in 2025 weer deel te kunnen nemen aan KSO Midden Nederland, een koopstromenonderzoek dat eens in de vier jaar uitgevoerd wordt.
- Subsidiefonds herstructurering en efficiënt ruimtegebruik (UA 5.8 en UA 5.9). In 2025 starten we met het opzetten van een subsidiefonds gericht om gemeenten te ondersteunen in het doen van onderzoek of het ondersteunen in proceskosten gericht op toekomstbestendigheid op bedrijventerreinen t.a.v. herstructureringsopgave, leegstand en veroudering, meervoudig en intensief ruimtegebruik, kwaliteit openbare ruimte en/of beeldkwaliteit.
- Opstellen integraal ruimtelijk omgevingsprogramma volgend op de vaststelling van de Omgevingsvisie (UA 2.2, UA 2.4, UA 2.6, UA 2.7, UA 5.8 en UA 5.9).
Vertaling en borging van het 'Ruimtelijk Economisch Ontwikkelingsprogramma' in (juridisch) instrumentarium (omgevingsprogramma), om te komen tot een provinciaal kader voor Regionale Programmeringsafspraken met en tussen gemeenten, met aandacht voor het principe van Regionale Meerwaarde. In 2025 start een verkenning en inhoudelijke uitwerking.
- Aanpak Verduurzaming Bedrijventerreinen (UA 5.8 en UA 5.9).
De aanpak verduurzaming bedrijventerreinen, vanuit de wens te komen tot innovatieve of kansrijke projecten binnen de energietransitie, is gericht op het realiseren van structurele vormen van organisatiegraad op bedrijventerreinen. Betreft uitvoering geven aan de SpUK PVB ('Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen') van het Rijk (in 2024 toegekend).
- Uitvoering programma 'Werklandschappen van de Toekomst' (UA 3.10, UA 3.13, UA 5.8).
Actieve participatie en uitvoering geven aan het programma 'Werklandschappen van de Toekomst'. Het programma is gericht op het beperken van risico’s van hitte- en wateroverlast, het realiseren van een aantrekkelijke werkomgeving, bijdragen aan vergroening van bedrijventerreinen en het bevorderen van de innovatie- en implementatiekracht van de groensector. Naar aanleiding van een Greendealondertekening zal uitvoering (en monitoring) plaatsvinden over in eerste instantie een periode van 3 jaar (2025 tot en met 2027) met uitzicht op een verlenging voor nogmaals 6 jaar.
- Onderzoek Herstructureringsmaatschappij Flevoland (UA 5.8 en UA 5.9).
In 2025 starten we met het verkennen of, en zo ja met welke opdracht een herstructureringsmaatschappij in Flevoland wenselijk en haalbaar is met als doel om zorgvuldiger, efficiënter en duurzamer om te gaan met de schaarse ruimte, en verbetering van het vestigings- en investeringsklimaat te realiseren. Daaraan gekoppeld verwachten we vanuit het Rijk een pilot Toekomstbestendige Bedrijventerreinen waarin we met co-financiering een pilot uit kunnen voeren gericht op de (fysieke en juridische)) bescherming en verbetering van de ruimtelijke inrichting en kwaliteit van bedrijventerreinen om meer ruimte (intensivering) te maken voor impactvolle bedrijven (vooral HMC-bedrijvigheid en water en kadegebonden bedrijvigheid).
- Plan van aanpak voor een weerbare en adaptieve digitale infrastructuur.
Een goede digitale infrastructuur is noodzakelijk voor de economie van de toekomst. Dit brengt ruimtelijke economische inpassingsvraagstukken met zich mee en is tevens van belang voor de digitalisering van het mkb in Flevoland. Om hier invulling aan te geven gaan we:
- een verkenning uitvoeren naar de staat van de Flevolandse digitale infrastructuur.
- een plan van aanpak opstellen.
- de mogelijkheden om met de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur samen te werken verkennen. Deze eventuele samenwerking zal bijdragen aan het versterken Cyberveiligheid van mkb Flevoland
- Hiermee sluit dit resultaat aan bij de doelstellingen van programmalijnen 3 (Toekomstbestendig Bedrijfsleven) en 4 (Ruimtelijke Economische Ontwikkeling) van het 'Economisch Programma'.
De (financierings)mogelijkheden van de Europese subsidieprogramma's zijn optimaal benut.
Doel (2023-2027)
3.1.6 De (financierings)mogelijkheden van de Europese subsidieprogramma's zijn optimaal benut.
Resultaten 2025
Bij de laatste openstelling binnen Kansen voor West 3 in november 2024 zijn alle beschikbare middelen binnen Kansen voor West 3 in prioriteit 1 Innovatie en prioriteit 2 Klimaat opengesteld. Daarnaast wordt gewerkt aan de herkapitalisatie van het TMI Proof of Conceptfonds met € 4,25 mln. en is een deel van de middelen toegekend aan de voucherregeling van Boerderij van de Toekomst. Daarmee is het financieringslandschap voor het MKB in Flevoland versterkt. En zijn alle middelen in 2025 beschikbaar gesteld.
De effectiviteit van beleidsinzet van het economisch beleid en de economische gebiedsprogramma’s is optimaal.
Doel (2023-2027)
3.1.7 De effectiviteit van beleidsinzet van het economisch beleid en de economische gebiedsprogramma’s is optimaal.
Resultaten 2025
We hebben een monitor ontwikkelen en monitoren de uitvoering van het 'Economisch Programma' en de gebiedsprogramma’s op effectiviteit van het economisch beleid (inclusief de economische gebiedsontwikkeling). We sluiten daarvoor waar mogelijk aan bij de ontwikkeling van de 'Flevoland monitor' uit het coalitieakkoord. Jaarlijks wordt hierover gerapporteerd.
Middelen
3.1 Economische ontwikkeling | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 6.306 | 10.613 | 7.847 | 6.949 | 6.949 | 6.549 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -718 | -867 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Saldo | 5.589 | 9.746 | 7.847 | 6.949 | 6.949 | 6.549 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 9.746 | 7.104 | 6.206 | 6.206 | 5.806 | ||||||||
Zomernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||||||||
Kader | 9.746 | 7.604 | 6.706 | 6.706 | 6.306 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 243 | 243 | 243 | 243 | |||||||||
1 | Ontwikkelfonds Flevoland Leert | 250 | 250 | 250 | 250 | ||||||||
Overig | -7 | -7 | -7 | -7 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Ontwikkelfonds Flevoland Leert
De provincie heeft de komende jaren grote behoefte aan goed gekwalificeerd personeel, zoals voor de grote transitieopgaven. Maar net als in andere regio's heeft Flevoland te maken met een flinke krapte op een snel veranderende arbeidsmarkt. Provincie Flevoland heeft in samenwerking met partners een verkenning laten uitvoeren naar een Ontwikkelfonds voor het om- en bijscholen van Flevolanders. Het Ontwikkelfonds Flevoland Leert, zoals aangekondigd in de Perspectiefnota 2025-2028, heeft als doel om het om- en bijscholen van de inwoners van Flevoland te stimuleren. Ook werkgevers die gevestigd zijn in provincie Flevoland kunnen een bijdrage aanvragen. Het plan is om met ingang van 2025 vouchers beschikbaar te stellen voor om- en bijscholing. Ter financiële dekking van het provinciaal aandeel (inclusief de uitvoeringskosten) in dit fonds , waarin ook verschillende partners (verenigd in de ‘coalition of the willing’) participeren, is gedurende de periode 2025-2028 een jaarlijks budget van € 0,25 mln. begroot ten laste van het begrotingssaldo.