Uit de gebiedsontwikkeling die samenhangt met de opening van luchthaven Lelystad Airport voor groothandelsverkeer, is maximaal rendement voor de regionale economie behaald, waarbij wij een goede inpassing in de leefomgeving bewaken.
|
---|
Doel (2023-2027)
3.2.1 Uit de gebiedsontwikkeling die samenhangt met de opening van luchthaven Lelystad Airport voor groothandelsverkeer, is maximaal rendement voor de regionale economie behaald, waarbij wij een goede inpassing in de leefomgeving bewaken.
Het versterken van de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming in het gebied op en rondom Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB). Daardoor wordt de inpassing van Lelystad Airport in de omgeving geborgd, de overlast beperkt en kunnen kansen worden benut.
Doel (2023-2027)
3.2.2 Het versterken van de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming in het gebied op en rondom Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB). Daardoor wordt de inpassing van Lelystad Airport in de omgeving geborgd, de overlast beperkt en kunnen kansen worden benut.
Resultaten 2025
Lelystad Airport en doorontwikkeling LAB (UA 5.1)
- Het Rijk besluit over openstelling van Lelystad Airport (voor groothandelsverkeer), waarvoor door het Kabinet de voorbereidingen worden getroffen. Vanuit de provincie willen we duidelijkheid van het Rijk en afspraken over openstelling van Lelystad Airport vanwege het (economische) belang voor de regio;
- Voor een goede inpassing van Lelystad Airport in de leefomgeving voeren we onderdelen van het monitoring en evaluatieprogramma uit. Verder adviseren we over de luchtvaart en geven we in het kader van de luchtruimherziening in 2025 een gebiedsadvies richting het Rijk;
- We voeren het programma 'Toekomstbestendige luchthaven' uit; concrete projecten zijn elektrificatie, de opzet van een innovatie ecosysteem en de verbinding met 'Regiodeal Nieuw Land';
- Als aandeelhouder van Omala sturen we op de ontwikkeling van LAB eerste fase. In 2025 ronden we dit deel af en bepalen onze insteek over het ontwikkelingsbedrijf Omala;
- We nemen in 2025 een besluit over het tweede deel van het bedrijfsterrein Lelystad Airport Businesspark;
- Via het luchthavenfonds wordt de omgeving via subsidies en projecten gesteund. Er worden concrete subsidies in 2025 verstrekt voor leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Uitstel van de (besluitvorming over de) opening van de luchthaven voor groothandelsverkeer vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van leefbaarheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling.
Wij zetten in op zo spoedig mogelijke besluitvorming over openstelling voor groothandelsverkeer vanuit het
belang van de regio.
De samenhang en samenwerking van het binnendijkse bedrijventerrein en het buitendijks gelegen haventerrein is geoptimaliseerd, zodat de sociaal-economische potentie wordt benut, vraag en aanbod op elkaar aansluiten en vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voor vervoer over de weg. Tevens heeft Flevokust Haven een positie in het netwerk van binnenhavens.
Doel (2023-2027)
3.2.3 De samenhang en samenwerking van het binnendijkse bedrijventerrein en het buitendijks gelegen
haventerrein is geoptimaliseerd, zodat de sociaal-economische potentie wordt benut, vraag en aanbod op elkaar aansluiten en vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voor vervoer over de weg. Tevens heeft Flevokust Haven een positie in het netwerk van binnenhavens .
Resultaten 2025
We optimaliseren de exploitatie en gebiedsontwikkeling van Flevokust Haven.
Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft het maritieme cluster Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Doel (2023-2027)
3.2.4 Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft het maritieme cluster Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum .
Resultaten 2025
Versterkt maritiem cluster (UA 5.10)
Ter versterking van het Maritieme cluster (Maritiem Cluster Urk, Flevokust Haven, Regiodeal Noordelijk Flevoland) werken we aan de volgende aspecten:
- We stellen de verantwoording op over de Regiodeal Noordelijk Flevoland en de Zuiderzeegelden.
- We geven invulling aan de afronding van de regiodeal Noordelijk Flevoland (onderdeel maritiem cluster Urk en IJsselmeervisserij):
- we faciliteren het toekomstbestendig maken van het cluster Urk Maritime door in te zetten op professionalisering van het maritieme cluster, innovatie, verduurzaming en versterking van het maritiem onderwijs;
- flankerende maatregelen voor toekomstbestendige IJsselmeervisserij worden uitgevoerd.
- We faciliteren de versterking van de maritieme onderwijsinfrastructuur. Samen met de gemeente Urk, ROC Fyrda en het maritieme cluster stellen we een voorstel op voor de ontwikkeling van een maritieme campus.
- We komen met een voorstel over eventuele verbreding van het maritieme programma met visserij en seafood.
Start realisatie MSNF
In 2025 wordt gestart met de realisatie van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland. In 2025 wordt de aanbesteding afgerond. Op dat moment is bekend wat de inschrijfprijs van de aannemer is en kan vreemd vermogen voor de financiering worden aangetrokken.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De economische en financiële ontwikkelingen en technologische eisen vanuit emissiebeperking leiden tot
substantieel hogere prijzen en minder beschikbare opdrachtnemers. Dit levert een risico op dat de
aanbestedingsprocedure niet succesvol kan worden doorlopen en dat er niet gegund kan worden. In het
businessplan voor de MSNF is een risicoreservering opgenomen.
De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2026 gerealiseerd: Aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) is de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) toegevoegd op de locatie in Marknesse en de testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Het nieuwe rijvaardigheidscentrum van de Politieacademie is gerealiseerd. De campus vormt het hart van het MITC. Er is een krachtig, breed cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert crosssectorale samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters. We zetten onze betrokkenheid voort en benutten de kansen en mogelijkheden van het MITC voor verduurzaming, innovatie en onderwijs. De bestaande convenanten met onderwijspartijen worden verder uitgebouwd.
Doel (2023-2027)
3.2.5 De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2026 gerealiseerd: Aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) is de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) toegevoegd op de locatie in Marknesse en de testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Het nieuwe rijvaardigheidscentrum van de Politieacademie is gerealiseerd. De campus vormt het hart van het MITC. Er is een krachtig, breed cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert crossectorale samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters. We zetten onze betrokkenheid voort en benutten de kansen en mogelijkheden van het MITC voor verduurzaming, innovatie en onderwijs. De bestaande convenanten met onderwijspartijen worden verder uitgebouwd .
Resultaten 2025
Start realisatie en ontwikkeld MITC (UA 5.3)
Voor de realisatie van het Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) leveren we in 2025 de volgende resultaten:
- Inmiddels zijn de procedures afgerond voor het MITC en is in 2024 het bestemmingsplan onherroepelijk geworden.
- Nu het bestemmingsplan onherroepelijk is en er afspraken zijn over de grondverwerving starten we na de aanbesteding de realisatie van het MITC voor de testbaan van de RDW en de Politieoefenschool. Onderdeel daarvan is de ontsluiting en de aansluiting op de provinciale wegen.
- Nu de realisatie in gang is gezet, kan worden ingezet op de doorontwikkeling van het MITC. Dit wordt in de tweede helft van 2024 uitgewerkt en op basis van de verdere uitwerking zal een voorstel worden gedaan aan PS voor (een deel van) de provinciale middelen voor de doorontwikkeling. In 2025 worden er stappen gezet:
a. Voor het koppelen van onderwijs en kennisontwikkeling: start doorontwikkeling naar een Campus;
b. Het bekijken van de mogelijkheden voor uitbreiding van de testfaciliteiten ten behoeve van het MITC;
c. Gezamenlijke marktbenadering en communicatie.
4. Verder wordt er verantwoording afgelegd over de 'Regiodeal Noordelijk Flevoland' en de afronding van de ZZL gelden.
Middelen
3.2 Gebiedsopgaven | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 2.735 | 6.802 | 4.571 | 3.478 | 2.785 | 873 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -2.678 | -953 | -910 | -655 | -655 | -357 | |||||||
Saldo | 57 | 5.849 | 3.661 | 2.824 | 2.130 | 515 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 5.849 | 4.526 | 2.361 | 715 | 715 | ||||||||
Zomernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 5.849 | 4.526 | 2.361 | 715 | 715 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | -865 | 463 | 1.415 | -199 | |||||||||
1 | Wijziging raming gelden uit reserve ZZL | -1.750 | 0 | 1.750 | 0 | ||||||||
2 | Luchthavenfonds B2025 | 125 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
3 | Correctie baten MSNF | 298 | 0 | -298 | 0 | ||||||||
4 | Programma regiodeal | 500 | 500 | 0 | -162 | ||||||||
Overig | -37 | -37 | -37 | -37 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Wijziging raming gelden uit reserve 'Zuiderzeelijngelden'
In 2025 wordt gestart met de realisatie en de afronding van de aanbesteding van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland. De bijdragen vanuit de Regiodeal voor de MSNF zit momenteel nog in de reserve 'Zuiderzeelijnen'. De inzet van de beschikbare middelen wordt aangepast met een evenredige spreiding over de jaren 2025-2027. Hierdoor vindt er een verschuiving van 2025 naar 2027 plaats van de budgetten MSNF en de dekking vanuit de reserve 'Zuiderzeelijnen'.
2. Luchthavenfonds
Via het luchthavenfonds is - samen met Lelystad Airport en gemeente Lelystad- een subsidieregeling ingesteld voor beperking van overlast van het huidige kleine vliegverkeer. Deze loopt door in 2025 waardoor € 0,13 mln. budget wordt geraamd in 2025 met dekking uit de reserve 'Zuiderzeelijnen', oormerk 'Luchthavenfonds'.
3. Correctie baten Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF)
Deze correctie heeft betrekking op de verschuiving van de bijdrage MSNF welke is toegelicht bij punt 1. Hierdoor verschuiven ook de bijdragen van de gemeentes voor dit programma van 2025 naar 2027. Ook deze middelen worden verrekend met de reserve 'Zuiderzeelijnen'.
4. Programma regiodeal
Het budget voor programma ‘Regio Deal Noordelijk Flevoland' met dekking vanuit de reserve 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' was nog niet volledig op de begroting 2025 en 2026 gezet.