Door de provincie wordt grondbeleid ingezet voor integrale gebiedsontwikkeling, infrastructuur, de
ecologische hoofdstructuur en de gebiedsontwikkeling van het landelijk gebied. De provincie acteert daarin
enerzijds als grondeigenaar en grondbeheerder (taakgebonden grondbeleid) en anderzijds als
gebiedsontwikkelaar (gebiedsgericht grondbeleid).
Het taakgebonden grondbeleid is gericht op de realisatie van nieuwe, dan wel de aanpassing van bestaande,
provinciale infrastructuur. Het gebiedsgerichte grondbeleid is gericht op het realiseren van provinciale
strategische doelen, zoals vastgelegd in het Omgevingsplan.
Kaderdocumenten
Wij hebben het grondbeleid doorvertaald in verschillende provinciale kaderdocumenten, zoals het
Omgevingsplan (https://geo.flevoland.nl/omgevingsplan), de 'Omgevingsvisie FlevolandStraks' welke het
visiedeel van het Omgevingsplan vervangt en de 'Kadernota Grondbeleid'. In deze kadernota zijn zowel het
bestaande beleid als de volgende beleidsuitgangspunten neergelegd:
- Bij de grondverwerving voor infrastructurele werken wordt in samenloop met elke minnelijke onderhandeling tevens een aanvang gemaakt met de administratieve fase van de onteigeningsprocedure. Het definitieve besluit om over te gaan tot onteigenen wordt pas genomen als het minnelijke traject niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.
- Per concreet project of programma wordt de inzet van provinciale middelen en de daarbij behorende projectmatige aanpak bepaald. Een voorbeeld hiervan is het programma 'Nieuwe Natuur', waarvoor in het besluit ten behoeve van een werkbudget voor grondverwerving aanvullende voorwaarden zijn opgenomen voor deze grondhandelingen.
We beschouwen de regeling van de bouwgrondexploitatie in eerste instantie als een verantwoordelijkheid van gemeenten en private partijen. Indien het provinciale belang dit vereist kan - met instemming van PS - van dit uitgangspunt worden afgeweken. Hiervan is vooralsnog geen sprake. De provincie participeert in de
verbonden partijen OMALA N.V. en Airport Garden City C.V., waarin wel bouwgrondexploitaties plaatsvinden.
Met het provinciale grondbeleid beogen we tegen aanvaardbare prijzen tijdig gronden beschikbaar te krijgen
of te laten krijgen voor de realisering van ruimtelijke doelen. Aanvaardbare prijzen zijn in de regel
marktconforme prijzen, waarbij we in overleg met andere overheden zodanig opereren dat marktverstoringen (prijsopdrijving) zoveel mogelijk worden voorkomen.
Gronden in eigendom (gebiedsgericht grondbeleid)
De provincie heeft een beperkte hoeveelheid grond in eigendom ten behoeve van het gebiedsgerichte
grondbeleid (niet zijnde ondergrond van infrastructuur en dergelijke). Deze gronden zijn oorspronkelijk
aangekocht ten behoeve van het voormalig plangebied Oostvaarderswold en nu opgenomen in het
programma 'Nieuwe Natuur'. Omdat deze gronden zich niet in een transformatieproces bevinden en veelal
(tijdelijk) een vaste bestemming kennen worden deze in de jaarrekening gepresenteerd als Materieel Vast
Actief (MVA). Aan deze gronden wordt geen rente toegerekend.
Gronden 'Flevolands Programma Landelijk Gebied' (FPLG)
Voor het 'Flevolands Programma Landelijk Gebied' (FPLG) is het nodig om gronden, terreinen en opstallen aan te kunnen kopen. Die aankopen zijn nodig om voorwaarden de scheppen voor de doelen uit programma.
Voorbeelden daarvan zijn aankopen van vastgoed en bedrijven om verplaatsingen mogelijk te maken
(ruilgronden) of het verkrijgen van stikstofemissieruimte.
Dergelijke aankopen worden gezien als (tijdelijk) bezit en moeten als zodanig op de balans van de
jaarrekening worden gezet, in plaats van als besteding ten laste van een budget uit de programmabegroting.
Beoogde transacties 2025
Voor het jaar 2025 verwachten wij transacties uit te voeren binnen het programma 'Provinciaal Programma Landelijk Gebied'. De omvang hiervan is nog niet bekend.
Waardering grond
De gronden worden in de balans gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs, bestaande uit de aankoopprijs voor de
grond en opstallen, vermeerderd met de kosten voor schadeloosstelling en verminderd met ontvangen
bijdragen van derden. Indien afwaardering noodzakelijk is, zullen de daaruit volgende kosten ten laste worden gebracht van de rijksmiddelen die voor de uitvoering van het FPLG beschikbaar worden gesteld.