B.V.
Horizon
1
Horizon
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
www.horizonflevoland.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Bevorderen werkgelegenheid
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
A.J. Gerritsen & A.J.A. van Dijk
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
100,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
113
113
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
7.520
7.520
Omvang vreemd vermogen
5.688
5.688
2024
2025
Financieel resultaat
-228
0
Dividend
0
0
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door de vennootschap opgestelde Jaarstukken 2023 en het Jaarplan 2024, waarin opgenomen de exploitatiebegroting.
x € 1.000
Aanvullende informatie
Horizon B.V. is door de provincie opgericht en opereert als de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. Het doel van de vennootschap is het versterken van de economische structuur en het stimuleren van de werkgelegenheid in provincie Flevoland. Horizon zet zich in om ondernemers te laten groeien en tegelijkertijd maatschappelijke opgaven te realiseren. Daarbij laat zij zich leiden door voorspoed voor de inwoners van Flevoland. Dit doet Horizon langs drie lijnen, namelijk: 1) innoveren (het ondersteunen van bedrijven die nieuwe verdienmodellen zoeken en het verder uitwerken van innovatieve businesscases), 2) internationaliseren (exportbevordering en acquisitie van nieuwe bedrijven) en 3) investeren (verstrekken van financiering aan Flevolandse bedrijven, daar waar er sprake is van marktfalen). De provincie is enig aandeelhouder in Horizon. De vennootschap is aandeelhouder in een drietal Flevolandse entiteiten: De Aanjager B.V. (100%), het MKB Fonds Flevoland B.V. (81,5%) en het Technofonds Flevoland B.V. (62,5%). Met deze entiteiten worden Flevolandse bedrijven ondersteund. Het Jaarplan 2025, waarin opgenomen de exploitatiebegroting, is ten tijde van het opstellen van de provinciale begroting 2025 nog niet beschikbaar.
Een groot deel van het eigen vermogen van Horizon is belegd in fondsen. Deze fondsen zijn ondergebracht in separate besloten vennootschappen. Vanuit deze fondsen wordt het Flevolandse MKB ondersteund via aandelen of leningen. Horizon vervult de rol van fondsbeheerder voor deze fondsen. Er bestaat een risico dat de bedrijven, waarin wordt geparticipeerd, niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen of failliet gaan. Vanuit de fondsen worden bedrijven zorgvuldig gescreend om de risico's te beperken. Ook tussentijds is de fondsbeheerder nauw betrokken bij de bedrijven die financiering vanuit de fondsen hebben ontvangen. Vanuit de aandeelhoudersrol houdt de directeur van Horizon toezicht op de hierboven genoemde fondsen-B.V.‘s. De provincie houdt vanuit de aandeelhoudersrol toezicht op Horizon en daarmee indirect op de fondsen.
TMI Proof of Concept Fonds Flevoland B.V.
10
TMI Proof of Concept Fonds Flevoland B.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
www.pocfondsflevoland.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Economische ontwikkeling
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
A.J. Gerritsen & A.J.A. van Dijk
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
100,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
9.017
9.017
Omvang vreemd vermogen
59
59
2024
2025
Financieel resultaat
65
0
Dividend
0
0
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door de vennootschap opgestelde Jaarstukken 2023 en het Jaarplan 2024, waarin opgenomen de exploitatiebegroting.
x € 1.000
Aanvullende informatie
Sinds 2018 verstrekt TMI Proof of Concept Fonds Flevoland B.V. participaties en/of (achtergestelde) converteerbare leningen aan Flevolandse innovatieve MKB-ondernemingen om op deze wijze innovatie in een vroeg stadium al te ondersteunen. Hierbij is het uitgangspunt dat het fonds minimaal 50% revolverend is. Het fonds heeft tot en met 2023 een toegezegd fondsvermogen van € 13,3 mln., waarvan € 5,3 mln. afkomstig is uit EFRO-middelen (inclusief € 1,3 mln. rijkscofinanciering). De overige € 8 mln. is afkomstig van de provincie. Hieruit worden ook de beheerkosten aan de fondsbeheerder (Horizon B.V.) betaald. De provincie heeft een aandeel van € 1 en is daarmee 100% eigenaar van deze entiteit. Onder het vreemd vermogen van de entiteit zijn opgenomen het reeds overgemaakte provinciaal fondsvermogen en de vooruitbetaalde EFRO-middelen, inclusief cofinanciering van het Rijk. Zodra het fondsvermogen wordt uitgezet via leningen wordt dit geconverteerd naar het vennootschappelijk eigen vermogen. Het Jaarplan 2025, waarin opgenomen de exploitatiebegroting, is ten tijde van het opstellen van de provinciale begroting 2025 nog niet beschikbaar.
Aan de inzet van EFRO-middelen en de daarmee samenhangende rijkscofinanciering zijn voorwaarden verbonden. Hierbij is het risico dat deze middelen niet volledig ingezet kunnen worden in de periode tot en met 2023. Als gevolg hiervan kan er sprake zijn van een terugbetalingsverplichting aan Europa / Den Haag. Om dit risico te mitigeren is een deskundige fondsmanager aangetrokken. Deze fondsmanager is bekend met het Flevolandse financieringslandschap en beheert de bestaande fondsen. Het gaat hier naast het PoC-fonds om het Technofonds Flevoland en het MKB-fonds Flevoland. Na 2023 zijn er vooralsnog geen nieuwe middelen beschikbaar om nieuwe financieringen te verstrekken, tenzij bestaande financieringen worden terugbetaald. Dit laatste wordt voor de komende jaren echter nog niet voorzien. De provincie, als aandeelhouder, en de fondsbeheerder verkennen verschillende mogelijkheden om nieuw kapitaal te verwerven om ook na 2023, naast het beheren van de al bestaande portefeuille, meer innovatief Flevolands MKB te kunnen ondersteunen.
Visit Flevoland B.V.
3
Visit Flevoland B.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
Openbaar belang dat behartigd wordt
Behartigen van toerisme
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
100,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
100
100
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
242
245
Omvang vreemd vermogen
184
184
2024
2025
Financieel resultaat
2
2,5
Dividend
0
0
Jaarrekening 2023, begroting 2024
x € 1.000
Aanvullende informatie
Eind 2018 is Visit Flevoland BV opgericht door de provincie. Deze BV voert op recreatief toeristisch gebied activiteiten uit voor de provincie.
Sport Service Flevoland B.V.
2
Sport Service Flevoland B.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
Openbaar belang dat behartigd wordt
Behartigen van sport
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
100,00
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
162
162
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
459
459
Omvang vreemd vermogen
158
158
2024
2025
Financieel resultaat
17,4
0
Dividend
0
0
Jaarrekening 2023, begroting 2024,
x € 1.000
Aanvullende informatie
Eind 2018 is Sportservice Flevoland BV opgericht door de provincie. Deze BV voert op gebied van sport activiteiten uit voor de provincie.
Groeifonds Flevoland B.V.
17
Groeifonds Flevoland B.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
B.V.
Website
www.horizonflevoland.nl/groeifondsflevoland
Openbaar belang dat behartigd wordt
Versterken van de economische structuur en stimuleren werkgelegenheid
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
A.J. Gerritsen & A.J.A. van Dijk
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
50,00
50,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
10.700
10.700
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
19.950
19.950
Omvang vreemd vermogen
8
8
2024
2025
Financieel resultaat
-346
0
Dividend
0
0
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door de vennootschap opgestelde Jaarstukken 2023 en de Exploitatiebegroting 2024.
x € 1.000
Aanvullende informatie
Groeifonds Flevoland B.V. heeft als doel het versterken van de economische structuur en het stimuleren van de werkgelegenheid in provincie Flevoland. Dit doet zij door het participeren in alsook het aangaan en verstrekken van (achtergestelde) geldleningen aan vennootschappen en andere ondernemingen die in de ruimste zin een bijdrage kunnen leveren aan dit doel. De Nederlandse Staat en provincie Flevoland zijn elk voor 50% eigenaar van deze entiteit. De initiële fondsomvang bedroeg € 16 mln., waarbij een eerste kapitaalstorting van € 8 mln. heeft plaatsgevonden bij de oprichting. Op 23 november 2021 is het aandelenkapitaal met € 5,4 mln. uitgebreid en door beide aandeelhouders (naar rato van ieders belang) volgestort. In december 2023 heeft door beide aandeelhouders een tweede kapitaalstorting van € 8 mln. op het initiële fondsvermogen plaatsgevonden. De Exploitatiebegroting 2025 is ten tijde van het opstellen van de provinciale begroting 2025 nog niet beschikbaar.
Door middel van een aandeelhoudersinstructie is de fondsbeheerder opgedragen om voorafgaand aan het verstrekken van financiering aan een ondernemer een berekening te maken van het mogelijk verlies op deze financiering. Daarnaast dient de fondsbeheerder deze berekening jaarlijks te herzien voor de gehele portefeuille. Hierbij heeft de fondsbeheerder de restrictie dat het gehele risico op de portefeuille niet groter mag zijn dan 25%.
N.V.
OMALA N.V.
4
OMALA N.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
N.V.
Website
Openbaar belang dat behartigd wordt
Ontwikkeling Amsterdam Lelystad Airport
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
J. Klopman & A.J.A. van Dijk
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
33,33
33,33
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
25
25
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
435
511
Omvang vreemd vermogen
887
64
2024
2025
Financieel resultaat
101
77
Dividend
0
0
Jaarrekening 2023 van OMALA N.V.
x € 1.000
Aanvullende informatie
OMALA N.V. is de enig beherend vennoot van Ontwikkeling Maatschappij Airport Garden City (AGC). Vanaf 2016 handelen OMALA NV en AGC CV onder de handelsnaam Lelystad Airport Businesspark (LAB). Omdat het luchthavenbesluit is genomen kan Amsterdam Lelystad Airport zich ontwikkelen tot luchthaven voor Low Cost Carriers, zakenvluchten, lesvluchten en onderhoudsvluchten. De aanleg van provinciale infrastructuur en de aansluiting van een halve afslag op de A6 versterken de ruimtelijke positionering van het OMALA gebied.
Deze deelneming is nauw verbonden met Airport Garden City C.V. Derhalve zijn dezelfde risico’s en beheersmaatregelen voor beide verbonden partijen van toepassing. Wij onderkennen het risico dat er door vertragingen een negatief resultaat kan ontstaan in de grondexploitatie van de ontwikkelingsmaatschappij. Dit bestaat uit twee onderdelen, namelijk: (a) de verkoop van de gronden wordt niet of later gerealiseerd, en (b) de kosten voor de ontwikkeling blijken hoger dan geraamd. Een groot deel van de gronden is reeds verkocht, en de verwachting is dat de verkoop van gronden niet tegen lagere prijzen zal worden gerealiseerd. Mede daardoor schatten wij de mogelijke financiële impact van het risico voor de provincie laag in. Zie voor een verdere toelichting op het risico en de beheersmaatregelen de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Afvalzorg Holding N.V.
6
Afvalzorg Holding N.V.
Vestigingsplaats
Assendelft
Juridische vorm
N.V.
Website
www.afvalzorg.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Afzalzorg
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
J.N. Simonse
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
10,00
10,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
4
4
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
75.027
78.434
Omvang vreemd vermogen
136.384
137.375
2024
2025
Financieel resultaat
3.407
3.418
Dividend
150
150
Prognose o.b.v. Begroting 2024
x € 1.000
Aanvullende informatie
Het publiek belang van afvalverwerking en milieuzorg komt voort uit de voormalige nutsbedrijven. Zowel bestuurlijk als financieel is er voor de provincie nauwelijks sprake van risico’s anders dan een regulier risico als aandeelhouder in verband met het zeer beperkte aandeel in het bedrijf. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde.
De provincies zijn conform de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de gesloten stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Als de exploitant zijn verplichting niet na kan komen (afdichten van de stortplaats), dan komen deze kosten voor rekening van de provincie. Afvalzorg heeft twee actieve stortplaatsen in Flevoland. Afvalzorg Deponie BV (dochteronderneming Afvalzorg Holding N.V.) dient conform de vergunningvoorschriften financiële zekerheid te stellen aan provincie Flevoland voor de aan te brengen bovenafdichtingen. De omvang van de te stellen zekerheid bedraagt € 2,27 per gestorte ton afval conform artikel 12 Stortbesluit bodembescherming. Afvalzorg heeft twee beleggingsrekeningen in onderpand gegeven aan provincie Flevoland als financiële zekerheid voor de aanleg van bovenafdichtingen op stortlocaties Braambergen in Almere en Zeeasterweg in Lelystad. Daarnaast is er zowel bestuurlijk als financieel voor de provincie nauwelijks sprake van risico’s anders dan een regulier risico als aandeelhouder in verband met het zeer beperkte aandeel (10%) in het bedrijf. Gezien de beperkte risico’s zijn verdere beheersmaatregelen niet aan de orde.De provincie is belast met de nazorg van gesloten stortplaatsen. De kosten hiervan worden door de exploitant (Afvalzorg) van de stortplaats opgebracht door middel van een nazorgheffing en in het provinciale nazorgfonds beheerd. De hoogte van de jaarlijkse nazorgheffing wordt in belangrijke mate bepaald door de gehanteerde rekenrente en de vastgestelde milieuhygiënische maatregelen in het nazorgplan. Op dit moment is er discussie over de te hanteren rekenrente gezien tegenvallende opbrengsten van het vermogen in het nazorgfonds. Door de provincie is besloten om in 2024 en 2025 onderzoek hiernaar te doen en in 2026 de nazorgheffing aan te passen. Een sterke verlaging van de door de Provinciale Nazorgfondsen gehanteerde rekenrente zal afhankelijk van de wijze waarop dit wordt geëffectueerd en de periode waarin eventuele additionele heffingen worden opgelegd, een zeer grote financiële impact hebben op Afvalzorg. De continuïteit van de onderneming zou daarmee mogelijk in gevaar komen.
Vitens N.V.
7
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Utrecht
Juridische vorm
N.V.
Website
www.vitens.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Drinkwatervoorziening
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
J.N. Simonse
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,08
0,08
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
250
250
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
678.000
706.000
Omvang vreemd vermogen
1.350.000
1.372.000
2024
2025
Financieel resultaat
28.000
46.000
Dividend
12
12
Prognose o.b.v. Financieel jaarplan 2024-2028
x € 1.000
Aanvullende informatie
Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie een belang in deze organisatie. De provincie loopt geen substantiële risico’s. In de planperiode is de verwachting dat de solvabiliteit rond de 30% zal uitkomen. Jaarlijks zal worden beoordeeld of uitkering van dividend mogelijk is. Vitens wil de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% en blijvend voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de aankomende jaren het nettoresultaat moeten worden toegevoegd aan het eigen vermogen.
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
8
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Juridische vorm
N.V.
Website
www.bngbank.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Financiële dienstverlening
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,14
0,14
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
572
572
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
4.615.000*
4.721.000***
Omvang vreemd vermogen
107.459.000*
110.819.000***
2024
2025
Financieel resultaat
300.000**
254.000****
Dividend
163**
100****
https://www.bngbank.nl/over-bng-bank/kerncijfers-en-jaarverslagen/jaarverslag-2023
x € 1.000
Aanvullende informatie
(*) 01-01-2023 (**) 2022 (***) 31-12-2023 (****) 2023 De bank is door de toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB) in 2015 aangemerkt als systeembank. De bank voldoet aan de hoogste long-term credit rating (Standard&Poors's AAA, Moody's Aaa en Fich AAA) met, in alle gevallen, een "stable outlook". De aandelen geven een goed rendement en de provincie loopt geen substantiële risico's.
Alliander N.V.
9
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Juridische vorm
N.V.
Website
www.alliander.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Energievoorziening
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,05
0,05
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
201
201
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
4.749.000
5.628.000
Omvang vreemd vermogen
5.252.000
5.412.000
2024
2025
Financieel resultaat
879.000
-
Dividend
80
37
Prognose o.b.v. halfjaarcijfers 2024
x € 1.000
Aanvullende informatie
Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie een belang in deze organisatie.
Zowel bestuurlijk als financieel is er voor provincie Flevoland nauwelijks sprake van risico’s anders dan een ‘normaal’ aandeelhouderschapsrisico in verband met het zeer beperkte aandeel in de energiemaatschappij en netwerkbedrijven. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde.
C.V.
Airport Garden City C.V.
5
Airport Garden City C.V.
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
C.V.
Website
www.lelystadairportbusinesspark.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Ontwikkeling Amsterdam Lelystad Airport
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht AVA
Betrokken bestuurder(s)
J. Klopman & A.J.A. van Dijk
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
33,33
33,33
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
1.000
1.000
Financieel belang van de provincie (lening €)
1.600
1.600
Omvang eigen vermogen
3.001
3.001
Omvang vreemd vermogen
5.240
5.313
2024
2025
Financieel resultaat
0
0
Dividend
0
0
Jaarrekening 2023 AGC C.V.
x € 1.000
Aanvullende informatie
De beherend vennoot van Airport Garden City C.V. is OMALA N.V. Voor deze partij zijn dezelfde risico's en beheersmaatregelen van toepassing als bij de verbonden partij OMALA N.V.
Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
11
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.ofgv.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Milieu
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Algemeen en Dagelijks bestuur
Betrokken bestuurder(s)
J. van den Berg en H.J. Hofstra
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
28,81
29,76
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
2.506
961
Omvang vreemd vermogen
4.769
4.769
2024
2025
Financieel resultaat
0
0
Dividend
0
0
Prognose o.b.v. begroting 2025
x € 1.000
Aanvullende informatie
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de deelnemende provincies en gemeenten. Naast de verplichte milieutaken heeft de provincie ook de vergunningverlening-, toezicht en handhavingstaken op een breed terrein van bodem, ontgronding en water ondergebracht bij de OFGV.
Het Flevolands Archief
12
Het Flevolands Archief
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.hetflevolandsarchief.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Archiefbeheer
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Algemeen en Dagelijks bestuur
Betrokken bestuurder(s)
A.J. Gerritsen & J. Klopman
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
8,00
8,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
549
297
Omvang vreemd vermogen
273
120
2024
2025
Financieel resultaat
0
0
Dividend
0
0
Prognose op basis van Programmabegroting HFA 2025-2028.
x € 1.000
Aanvullende informatie
n.v.t.
Vereniging
Inter Provinciaal Overleg
13
Inter Provinciaal Overleg
Vestigingsplaats
Den Haag
Juridische vorm
Vereniging
Website
www.ipo.nl / www.bij12.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Samenwerking en belangenbehartiging
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht ALV
Betrokken bestuurder(s)
J.N. Simonse
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
8,33
8,33
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
9.393
9.393
Omvang vreemd vermogen
28.690
28.690
2024
2025
Financieel resultaat
0
0
Dividend
0
0
x € 1.000
Aanvullende informatie
Saldi 1/1 op basis van (geconsolideerde) jaarrekening vereniging IPO 2023. De conceptbegroting 2024 en 2025 sluiten op 0, dus eigen vermogen per 31/12 gelijk aan 1/1.
Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A.
14
Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A.
Vestigingsplaats
Utrecht
Juridische vorm
Vereniging
Website
www.ndovloket.nl - www.dova.nu
Openbaar belang dat behartigd wordt
Openbaar vervoer
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Stemrecht ALV
Betrokken bestuurder(s)
J. de Reus
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
6,67
6,67
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
885
908
Omvang vreemd vermogen
4.484
4.484
2024
2025
Financieel resultaat
59
23
Dividend
0
0
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door het samenwerkingsverband opgestelde Jaarstukken 2023 en de Exploitatiebegrotingen 2024 en 2025.
x € 1.000
Aanvullende informatie
De organisaties NDOV en DOVA hebben de handen ineengeslagen en zijn met ingang van 2019 samen verder gegaan. Op 31 oktober 2018 is hiertoe de rechtspersoon Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A. bij notariële akte te Utrecht opgericht. Het samenwerkingsverband telt 15 leden. Elk lid heeft één stem in de ledenvergadering. De coöperatie heeft ten doel het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief vervoer of individueel vervoer. Uiteindelijk doel is te komen tot een beter mobiliteitsbeleid van de leden en het realiseren van een doeltreffend en efficiënt vervoer voor de reiziger. Jaarlijks maakt het bestuur een jaarplan (activiteiten en begroting), bestuursverslag en jaarrekening op. De vereniging brengt na de jaarlijkse vaststelling van het jaarplan door de algemene ledenvergadering voor het gebruik van het ‘NDOV-programma’ en het ‘Samenwerkingsprogramma DOVA’ de daarmee samenhangende kosten bij de leden in rekening conform de vastgestelde verdeelsleutels.
Publiek rechtspersoon
Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland
15
Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
Publiek rechtspersoon
Website
n.v.t.
Openbaar belang dat behartigd wordt
Afvalzorg en milieubeheer
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
College vormt Dagelijks- en Algemeen bestuur
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra (Dagelijks Bestuur) / Voltallig college (Algemeen Bestuur)
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
100,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
0
0
Omvang eigen vermogen
1.758
Omvang vreemd vermogen
29.063
2024
2025
Financieel resultaat
43
Dividend
n.v.t.
Jaarrekening 2022 (concept) en prognose 2024.
x € 1.000
Aanvullende informatie
De provincies zijn op basis van de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Na de technische eindinspectie gaat de nazorg, en daarmee de financiering van de nazorg, over naar de provincie (overdracht). Elke provincie heeft daartoe een Nazorgfonds in het leven geroepen. Het Nazorgfonds is op grond van artikel 15.47 van de Wet Milieubeheer een rechtspersoon en heeft een Dagelijks Bestuur en een Algemeen Bestuur alsmede een eigen begroting en jaarrekening. GS zijn bij dezelfde wet belast met het beheer van het fonds. Zij vormen het Algemeen Bestuur. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit twee gedeputeerden met de portefeuilles Financiën, Milieu en Afvalzorg. Het Nazorgfonds heeft 2 doelstellingen: de middelen zo goed mogelijk beheren zodat de eeuwigdurende nazorg bekostigd kan worden en zorgdragen dat de middelen alleen aan dit doel besteed worden. De rentetoevoeging in de voorzieningen is jaarlijks gelijk aan het doelrendement (4,4%), onafhankelijk van het werkelijke rendement op het vermogen. De afgelopen jaren was het werkelijk rendement lager dan het doelrendement, waardoor ingeteerd wordt op het eigen vermogen (de buffer voor schommelingen in het rendement).
Financiële risico’s: Nadat een sluitingsverklaring wordt afgegeven voor een stortplaats gaat de nazorgfase van start. Als na het afgeven van een sluitingsverklaring blijkt dat in het Nazorgfonds onvoldoende vermogen aanwezig is om de eeuwigdurende nazorg te kunnen bekostigen, komen aanvullende kosten voor rekening van de provincie en is het verhalen op de exploitanten niet meer mogelijk. Ook ontstaat er een financieel risico wanneer het werkelijke beleggingsrendement van het Nazorgfonds lager is dan het doelrendement (rekenrente voor doelvermogen en heffing) of wanneer het op te brengen doelvermogen te laag blijkt te zijn. Voor de provincie speelt dit risico alleen voor de gesloten stortplaats Het Friese Pad. Beheersmaatregelen: Bij het bepalen van de hoogte van de jaarlijkse nazorgheffingen betrekken we het beleggingsrendement van het Nazorgfonds. Bij het afgeven van een sluitingsverklaring stellen we een financiële eindafrekening op om een tekort of overschot ten opzichte van het doelvermogen bij aanvang van de nazorg te kunnen vereffenen op het moment van overdracht van de stortplaats. We berekenen de benodigde doelvermogens volgens het IPO rekenmodel op basis van goedgekeurde nazorgplannen. De nazorgplannen en rekenmodellen voor de nog niet gesloten stortplaatsen zullen worden geactualiseerd aan de hand van de IPO checklist en het rekenmodel RINAS 4.
Stichting
Stichting DE-on
16
Stichting DE-on
Vestigingsplaats
Lelystad
Juridische vorm
Stichting
Website
www.eef-flevoland.nl
Openbaar belang dat behartigd wordt
Duurzame energievoorziening
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Geen
Betrokken bestuurder(s)
H.J. Hofstra
1-1-2025
31-12-2025
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %)
0,00
0,00
Financieel belang van de provincie (aandeel €)
0
0
Financieel belang van de provincie (lening €)
8.500
8.500
Omvang eigen vermogen
-2.906
-2.900
Omvang vreemd vermogen
8.733
8.741
2024
2025
Financieel resultaat
6
0
Dividend
0
0
Prognose o.b.v. Jaarplan 2024
x € 1.000
Aanvullende informatie
Stichting DE-on is formeel geen verbonden partij, echter is met PS afgesproken dat DE-on wordt behandeld als ware het een verbonden partij. DE-on draagt bij aan de ontwikkeling van duurzame energie in Flevoland. Deze bijdrage vindt plaats door het financieren van projecten gericht op zowel besparing en/of het duurzaam opwekken van energie, in die delen van de markt welke zich autonoom onvoldoende ontwikkelen. In 2023 is de looptijd van de drie uitstaande leningen met 8 jaar verlengd, tot en met 2042. GS hebben bij besluit van 30 augustus 2022 een aanvullende lening van € 6,5 mln. beschikbaar gesteld aan DE-on. Ten tijde van het opstellen van de Programmabegroting 2024 heeft DE-on geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.
Op basis van leningsvoorwaarden loopt de provincie het risico dat de lening in de toekomst mogelijk (deels) oninbaar is. Jaarlijks wordt over de inzet gerapporteerd. In de subsidievoorwaarden zijn voorwaarden opgenomen voor het tempo van investeringen. Indien niet aan de voorwaarden is voldaan kan (een deel van) de lening worden teruggevorderd. Om het risico af te dekken dat de lening niet wordt terugbetaald, is binnen de 'Brede Bestemmingsreserve' een bedrag van € 7,7 mln. geoormerkt en voor het negatieve eigen vermogen van DE-on een voorziening getroffen ter grootte van € 2,9 mln.