Onder lokale lastendruk wordt verstaan hoe de tarieven van de provinciale belastingen en heffingen zich verhouden tot de tarieven in de andere provincies. Voor de opcenten MRB is de situatie in 2024 en 2025 (voorlopige cijfers) weergegeven in onderstaande tabel 1.2.
Tabel 1.2: Provinciale opcenten MRB
Provincie | 2024 | 2025 | Stijging in % |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | 98,7 | 101,5 | 2,8 |
Gelderland | 97,9 | 101,2 | 3,4 |
Groningen | 95,7 | 95,7 | 0 |
Fryslân | 89,6 | 92,1 | 2,8 |
Drenthe | 92,0 | 92,0 | 0 |
Limburg | 83,1 | 85,8 | 3,6 |
Noord-Brabant | 82,2 | 84,9 | 3,3 |
Zeeland | 84,4 | 84,4 | 0 |
Utrecht | 81,9 | 84,2 | 2,8 |
Flevoland | 83,0 | 83,9 | 1,0 |
Overijssel | 82,2 | 82,2 | 0 |
Noord-Holland | 77,4 | 77,4 | 0 |
Gemiddeld | 87,3 | 88,8 | 1,7% |
* Het tarief van Zuid-Holland is nog voorlopig, besluitvorming heeft nog niet plaatsgevonden ten tijde van het opstellen van deze begroting.
Van laag naar hoog gerangschikt neemt Flevoland in 2025 de tiende plaats in voor wat betreft het tarief van de opcenten MRB. Het landelijke gemiddelde tarief is in 2025 naar verwachting 88,8 opcenten, afhankelijk van de besluitvorming over de begrotingen van de afzonderlijke provincies.
Voor de grondwaterheffing lopen de tarieven tussen de provincies uiteen van € 0,50 per 100 m³ tot € 3,80 per 100 m³. Het tarief in Flevoland bedraagt per 1 januari 2010 € 1,41 per 100 m³, waarmee Flevoland van laag naar hoog gerangschikt de zesde plaats inneemt. De hoogte van de uiteindelijk opgelegde heffing is niet alleen afhankelijk van de hoogte van het tarief, maar ook van een mogelijk minimum bedrag en vrijstellingen. In Flevoland is geen minimum bedrag vastgesteld en zijn onttrekkingen kleiner dan 20.000 m³ grondwater vrijgesteld van de provinciale grondwaterheffing.
Voor interprovinciale vergelijking zijn alleen de opcenten MRB en de grondwaterheffing relevant vanwege de omvang en/of de hoogte van de heffing. De activiteiten waarvoor leges worden gevraagd (zoals toezending provinciale documenten) verschillen tussen de provincies, waardoor vergelijking niet goed mogelijk is. Gelet op het specifieke karakter van de nazorgheffing is een vergelijking met andere provincies evenmin zinvol.