We bouwen niet alleen huizen, maar ook een samenleving:De Flevolandse samenleving is gezond, welvarend en betrokken, waarbij iedereen mee doet en erbij hoort.
Doel (2023-2027)
We bouwen niet alleen huizen, maar ook een samenleving:
De Flevolandse samenleving is gezond, welvarend en betrokken, waarbij iedereen meedoet en erbij hoort .
Resultaten 2025
Vitale samenleving
- Goede en bereikbare zorg: We onderhouden intensief contact met Zorgzaam Flevoland (opvolger Zorgtafel) en de uitvoering van het regioplan IZA op voor de provincie relevante thema’s en zijn goed geïnformeerd over de voortgang en knelpunten. Daar waar nodig dragen we bij en zetten het netwerk en expertise van de provincie in. Conform het coalitieakkoord houden we vinger aan de pols als het gaat om de bereikbaarheid van de acute zorg.
- Voor de versterking van het zorglandschap (toekomstbestendige gezondheidszorg en infrastructuur) zoeken we de verbinding met de woonopgave en het woonbeleid – zie programma 1: We ontwikkelen beleid ten aanzien van aandachtgroepen, leggen de verbinding tussen wonen, zorg & welzijn, en coördineren de netwerksamenwerking tussen gemeenten, corporaties, zorgaanbieders en welzijnsorganisaties. Daarbij hebben we oog voor de inbreng van onze inwoners. In de verbinding met de woonopgave richten we ons op de programma’s 'Wonen en zorg voor ouderen' (WOZO) en 'Een thuis voor iedereen' (Etvi). We voeren analyses uit, bouwen de interne expertise op en werken aan de evenwichtige verdeling van aandachtgroepen over gemeenten (de ‘fair share’ gedachte). Daarnaast faciliteren we de samenwerking binnen het regionale netwerk, kennisdeling en de coördinatierol van de provincie in het proces.
- Op het snijvlak tussen wonen, gezondheid en samenleving ligt ook de koppeling met de Strategische (uitvoerings)Agenda Flevoland: Gezamenlijk werken we aan vitale steden en dorpen, goed wonen in een gezonde en sociale leefomgeving en voorzieningen die passen bij de groei en samenstelling van de samenleving. Ondersteund door Flever en samen met gemeenten en Waterschap brengen we de samenlevingskant van de groeiopgave in kaart. Als kader gebruiken we hiervoor de brede welvaartsmonitor. Met als doel de opgaven en prioriteiten binnen de pijler Vitale steden & dorpen nader te identificeren en agenderen (rijk-regio overleg).
- Bijdrage nieuwe Omgevingsvisie: Vitale Samenleving heeft een evenwichtige plek in de nieuwe Omgevingsvisie in relatie tot ruimtelijke, fysieke en economische opgaven.
- Flever is onze partner bij de ontwikkeling en uitvoering van activiteiten ten behoeve van een vitale samenleving. 2025 is het eerste jaar van het nieuwe Meerjarenplan 2025-2028; de provincie stuurt op de uitvoering van het Meerjarenplan en de vertaling daarvan in het jaarprogramma 2025, maar ook op de aanbevelingen uit de evaluatie (juli 2024). De programma’s 'Onderwijs en Arbeidsmarkt Zorg & Welzijn' en 'Versterken Inwoners & Participatie' worden voortgezet met de opdracht meer focus aan te brengen. Positieve gezondheid wordt integraal onderdeel binnen deze twee programma’s. Daarnaast wordt in opdracht van de provincie een nieuw programma ‘Bouwen aan de Samenleving’ ontwikkeld.
- We nemen deel aan en faciliteren onderzoeksnetwerken die zich richten op onderzoek van samenlevingsvraagstukken en monitoring, zoals bijvoorbeeld het onderzoeksoverleg Flevoland en de regionale Werkplaatsen Sociaal Domein. Belangrijke partners hierin, naast Flever, zijn Windesheim, de GGD en Proscoop en Elaa (Regionale Ondersteuningsstructuur (ROS) gezondheidszorg). De provincie heeft belang bij afstemming tussen verschillende onderzoeksprogramma’s en netwerken. We koppelen het onderzoek aan voor de provincie relevante thema’s, zoals de Human Capital Agenda Zorg & Welzijn Flevoland. Ook zorgen we voor participatie van inwoners bij het vormgeven van veranderingen in de zorg of ouderenzorg in relatie tot wonen en samenleving. Daarnaast investeert de provincie samen met Zilveren Kruis en gemeenten in een transformatiemonitor gekoppeld aan het IZA Regioplan Zorgzaam Flevoland. Deze monitor brengt de effecten van de uitvoering van het regioplan in kaart als het gaat om zorg en gezondheid in Flevoland en biedt op dit thema een verdieping op de Brede Welvaartsmonitor.
- De huidige inzet in het kader van regenboogprovincie blijven we continueren zowel intern alles extern.
- Met de vaststelling van de Zomernota 2024 (17 juli 2024) is het resterend saldo uit de bestemmingsreserve 'Fonds Vitaal Platteland' bij amendement A ‘ Van een Leefbaar Platteland naar een Vitale Samenleving ’ gestort in de 'Brede bestemmingsreserve' met oormerk ‘Fonds initiatieven Vitale Samenleving’. Beschikbare middelen zijn gekoppeld aan het landelijk Integraal Zorgakkoord, het Regioplan Zorgzaam Flevoland en de inhoudelijke kaders van de landelijke programma’s 'Wonen en zorg voor ouderen' en 'Een thuis voor iedereen'. Kansrijke initiatieven op het gebied van preventie, welzijn, zorg en wonen moeten de druk op zorg en wonen verlichten. We formuleren een (beoordelings)kader voor de selectie van deze initiatieven die we verder ondersteunen. Daarbij is afstemming met netwerkpartners en bestuurlijk draagvlak regionaal een belangrijk criterium. De initiatieven zijn domein overstijgend en anticiperen op de groei van Flevoland met nieuwe (digitale) zorg- en woonconcepten.
Monitor Brede Welvaart (UA 2.1)
In 2024 is een eerste monitor Brede Welvaart opgesteld. In aanvulling daarop wordt een Voorzieningenmonitor opgebouwd. Hiermee is een eerste inzicht ontstaan over hoe de provincie er voor staat. Brede Welvaart gaat ook over welzijn. De monitor moet worden vertaald naar sturingsinformatie voor onze bestuurders en voor onze partners. Aan welke knoppen kunnen we draaien als we een indicator willen beïnvloeden? En welke inspanningen zijn nodig om te zorgen dat een voortgaande snelle groei van de provincie niet ten koste gaat van de Brede Welvaart? Er is geen enkele indicator die door slechts één partij kan worden beïnvloed; het zal altijd gaan om een gezamenlijke aanpak. Dit vereist een programmatische aanpak die door de provincie gecoördineerd kan worden. De formatie moet hierop nog worden toegerust (samenwerking integrale opgave en expertiseteam Samenleving).
Middelen
4.3 Vitale samenleving | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 1.658 | 2.662 | 2.238 | 1.988 | 1.588 | 1.385 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Saldo | 1.634 | 2.662 | 2.238 | 1.988 | 1.588 | 1.385 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 2.662 | 1.488 | 1.488 | 1.488 | 1.385 | ||||||||
Zomernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 2.662 | 1.488 | 1.488 | 1.488 | 1.385 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 750 | 500 | 100 | 0 | |||||||||
1 | Versterking zorglandschap | 250 | 250 | 100 | 0 | ||||||||
2 | Amendement Fonds Initiatieven Vitale Samenleving | 500 | 250 | 0 | 0 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Versterking zorglandschap
Het aangebrachte oormerk in de 'Brede Bestemmingsreserve' (BBR) van € 0,6 mln. uit het coalitieakkoord wordt in de jaren 2025 tot en met 2027 ingezet voor:
a. wonen welzijn en zorg. Voor de programma's 'Wonen en zorg voor ouderen' (WOZO) en 'Een thuis voor iedereen' (Etvi) worden de middelen besteed aan analyses, opzetten regionaal netwerk, kennisdeling, coördinatie en cofinanciering.
b. subsidiëring van onderzoek, evaluatie en monitoring. De provincie investeert in afstemming tussen verschillende onderzoeksprogramma's en netwerken door deze te koppelen aan voor de provincie relevante thema's zoals de human capital agenda Zorg & Welzijn. Ook wordt geïnvesteerd in participatie van inwoners bij het vormgeven van veranderingen in de zorg. Samen met het zorgkantoor en gemeenten wordt geïnvesteerd in een transformatiemonitor.
De inzet per jaar is afhankelijk van de uitwerking van diverse trajecten, netwerkpartners en marktomstandigheden. Hierdoor kan de programmering door de jaren heen nog aangepast worden.
2. Amendement Vitale Samenleving
Vanuit het amendement A bij de Zomernota 2024 worden de middelen in 2025 en 2026 ingezet voor het formuleren van een aantal kansrijke initiatieven op het gebied van preventie, welzijn, zorg en wonen. Daarvoor wordt:
- een beoordelingskader opgesteld;
- een shortlist opgesteld, in afstemming met netwerkpartners;
- selectie van initiatieven en subsidieverstrekking;
- onderzoek naar en inzetten van cofinanciering.
De inzet per jaar is afhankelijk van de uitwerking van de trajecten, netwerkpartners en marktomstandigheden. Hierdoor kan de programmering door de jaren heen nog aangepast worden.