We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
|
---|
Doel (2023-2027)
5.2.1 De kwaliteit van onze leefomgeving is in Flevoland behouden, zodanig dat gerichte aandacht is besteed aan gezondheid, bodem, water, lucht en geluid.
Resultaten 2025
Behoud goede kwaliteit leefomgeving
- Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH):
- Uitvoering gegeven aan het opdrachtgeverschap richting beide omgevingsdiensten (OFGV/NZKG), waaronder het tijdig vaststellen van een jaaropdracht. Daarbij hebben we nadrukkelijk(er) aandacht voor afvaldumpingen in buitengebieden en natuur;
- Jaarlijkse toezichtronde voor IBT vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingswet bij Flevolandse gemeenten en het waterschap is uitgevoerd. Daarnaast wordt in 2025 thematisch onderzoek opgezet/uitgevoerd.
- Het 'Schone Lucht Akkoord' (SLA) is verder uitgevoerd, onder andere door het inwonersparticipatie-meetproject 'Meetnet Luchtkwaliteit Flevoland';
- Adviezen over luchtkwaliteit en omgevingsveiligheid bij ruimtelijke ontwikkelingen zijn opgesteld;
- Vanuit de rol van initiatiefnemer en/of bevoegd gezag zijn MilieuEffectRapportage (MER) begeleid;
- Provinciale actieplan geluid:
- Langs de provinciale wegen 10.000 geluidnormen vaststellen die de toename van de geluidbelasting door de toename van het verkeer gaan stoppen;
- Voor Lelystad Airport worden de geluidmeters uit gelezen en (afhankelijk van openstelling) lancering informatienetwerk;
- Behandeling subsidieverzoeken inwoners voor verbetering geluidwering van de woning en beoordelen van koppelkansen bij niet jaarlijks onderhoud provinciale wegen.
- Nazorg stortplaatsen inclusief Provinciale nazorgfonds: nazorgplannen worden vastgesteld en heffing voor Zeeasterweg en Braambergen worden berekend. De nazorg van Friese Pad wordt uitgevoerd.
Middelen
5.2 Milieu | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 7.210 | 7.518 | 7.088 | 7.088 | 7.088 | 6.988 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -746 | -513 | -513 | -513 | -513 | -513 | |||||||
Saldo | 6.464 | 7.005 | 6.575 | 6.575 | 6.575 | 6.475 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 7.005 | 6.020 | 6.020 | 6.020 | 6.020 | ||||||||
Zomernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 725 | 725 | 725 | 625 | ||||||||
Kader | 7.005 | 6.745 | 6.745 | 6.745 | 6.645 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | -170 | -170 | -170 | -170 | |||||||||
1 | Herverdeling IPO vereniging | -170 | -170 | -170 | -170 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Herverdeling IPO vereniging
Vanaf de begroting 2025 is er in plaats van een separate begrotingen voor IPO-bureau en uitvoeringsorganisatie BIJ12, door het IPO gekozen voor een integrale begroting voor IPO-vereniging waarin de activiteiten van beiden partijen zijn gecomprimeerd. Dit leidt tot meer duidelijkheid en geeft beter inzicht in de totale activiteiten die IPO voor ons uitvoert. We willen in het kader van consistentie en in het hanteren van een bestendige lijn in de verdeling van de lasten over programma's bij deze nieuwe indeling aansluiten. Deze nieuwe verdeling heeft geleid tot een minimaal financieel effect op de totale bijdrage aan de IPO-vereniging, maar leidt wel tot een verschuiving tussen programma's.