Plannen voor duurzame energie in Flevoland (Regionale Energie Strategie)Samen met partners invulling geven aan de energietransitie in Flevoland en zetten in op waterstof en stimuleren onderzoek naar de energiemix.
|
---|
Doel (2023-2027)
5.1.1 Samenwerken aan duurzame energie in Flevoland (Regionale Energie Strategie)
Samen met partners de RES 1.0 Flevoland doelstellingen realiseren op weg naar 2030.
Resultaten 2025
Energievisie in Omgevingsvisie (UA 4.4)
In 2025 stellen we een provinciale Energievisie op. In deze visie worden leidende en/of sturende principes voor het energiesysteem van de toekomst vastgelegd. Tevens worden hierin ambities of ontwikkelrichtingen van het energiesysteem - passend bij de samenleving in 2050 – geschetst.
De elementen van de Energievisie die doorwerking verdienen in provinciaal beleid of van provinciaal belang zijn, worden verwerkt in de Omgevingsvisie en omgevingsprogramma’s.
Op koers realisatie RES zon en wind (UA 4.1, UA 4.2)
In 2025 wordt de tweejaarlijkse voortgangsnotitie Regionale Energie Strategie Flevoland opgesteld. Hierin wordt gezamenlijk met de samenwerkingspartners, de zes gemeenten en het waterschap, gerapporteerd over de voortgang van de regionale afspraken over opwek met zon en wind en over warmtedistributie. Ook wordt nadere invulling gegeven aan knelpunten bij zon op land, bij opschalen en saneren van windturbines in projectgebied West.
ElektriciteitsinfrastructuurEen toekomstbestendige elektriciteitsinfrastructuur. Beperken gevolgen netcongestie.
Doel (2023-2027)
5.1.2 Elektriciteitsinfrastructuur
Een toekomstbestendige elektriciteitsinfrastructuur. Beperken gevolgen netcongestie .
Resultaten 2025
Rapport over elementen die een rol spelen bij Thorium/SMR (UA 4.4)
In 2025 leveren we een rapportage over onderzoeksvragen voor zowel thoriumcentrales als SMR’s conform de motie RND63.
Verkenning naar een regionaal warmtebedrijf
We voeren een verkenning uit naar de mogelijkheden voor een regionaal warmtebedrijf (publieke deelneming in warmtenetten). Daarnaast participeren we in onderzoeken of geothermie, groen gas en/of opslag in de ondergrond mogelijkheden kunnen bieden voor de warmtetransitie.
Beleid en kaders energieinfra (UA 4.5, UA 4.6)
- Om het energiesysteem van de toekomst de komende jaren vorm te geven werkt de provincie langs drie sporen van het p-MIEK:
- Versnellen realisatie van de energie-infrastructuur;
- Het integraal programmeren en prioriteren van energieinfra-projecten (vaststellen van p-MIEK-lijst). Onder dit werkspoor valt ook de formulering van een energievisie (zie resultaat ‘Energievisie in omgevingsvisie’);
- Aanpak netcongestie (zie resultaat ‘impact netcongestie geminimaliseerd’).
- Daarnaast zijn een afwegingskader voor grootschalig batterijopslag en waterstof nodig.
- Voor de tracé-keuze 380kv zorgen wij voor afstemming in samenwerking met andere overheden; het Rijk is bij tracékeuze het bevoegd gezag.
Impact netcongestie geminimaliseerd (UA 4.3)
Om het onderwerp netcongestie te agenderen en de impact ervan te verminderen heeft de provincie een regie- en aanjaagfunctie. Onze aanpak het komende jaar omvat onder andere:
- De opbouw van een Taskforce netcongestie;
- Het faciliteren van ‘onorthodoxe maatregelen’ met netbeheerders , gemeenten, bedrijfsleven en andere relevante stakeholders;
- Uitvoering en subsidieregeling oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en gebouwde omgeving;
- Het faciliteren en aanjagen van smart-energie hubs (p-MIEK spoor 3).
Waterstofecosysteem verder ontwikkeld
Het komend jaar wordt gewerkt aan een waterstofecosysteem. De volgende elementen zijn daarin te onderscheiden:
- op het gebied van landbouw, mobiliteit, logistiek, opslag en woningbouw wordt een start gemaakt met waterstofketens; de provincie faciliteert deze opstart;
- er is duidelijkheid over aansluiting van de Flevolandse waterstofketen op de landelijke H2-backbone; hier wordt via lobby en beïnvloeding aan gewerkt;
- Flevoland heeft een status als EU Hydrogen Valley verkregen.
Opslag en Smart Energy HubsEen gebalanceerd regionaal energiesysteem door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, met behulp van energieopslag (onder andere batterij, waterstof en warmte) en Smart Energy Hubs.
Doel (2023-2027)
5.1.3 Opslag en Smart Energy Hubs
Een gebalanceerd regionaal energiesysteem door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, met behulp van energieopslag (onder andere batterij, waterstof en warmte) en Smart Energy Hubs .
Resultaten 2025
Vanuit het actieplan netcongestie werken we samen met Tennet en Liander aan twee pilots op basis van een groepscontract met betrekking tot een gesloten distributiesysteem en smart energy hub.
Overheden, bedrijven en bewoners helpen bij de overgang naar duurzame energie.
Doel (2023-2027)
5.1.4 Energiebesparing
Overheden, bedrijven en bewoners helpen bij de overgang naar duurzame energie.
Resultaten 2025
Inzicht in energiearmoede Flevoland
Op basis van TNO onderzoek bepalen we of en welke rol provincie Flevoland kan hebben op het thema.
Continue inzet ontzorgingsprogramma's
In 2025 geven we uitvoering aan de ontzorgingsprogramma ‘s maatschappelijk vastgoed/klein en micro MKB/bedrijventerreinen.
Middelen
5.1 Regionale energiestrategie | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 6.548 | 7.047 | 6.575 | 4.739 | 4.911 | 4.911 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -2.117 | -2.758 | -3.135 | -2.500 | -2.672 | -2.672 | |||||||
Saldo | 4.431 | 4.289 | 3.440 | 2.240 | 2.240 | 2.240 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 4.446 | 3.620 | 2.520 | 2.520 | 2.520 | ||||||||
Zomernota 2024 | -157 | -207 | -307 | -307 | -307 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 4.289 | 3.413 | 2.213 | 2.213 | 2.213 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 27 | 27 | 27 | 27 | |||||||||
Overig | 27 | 27 | 27 | 27 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de Zomernota 2024 en de Perspectiefnota 2025-2028.