De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) geeft uitvoering aan onze wettelijke verantwoordelijkheid voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Door het vinden van een balans tussen het gebruik van de leefomgeving en beschermen daarvan draagt de omgevingsdienst bij aan de omgevingskwaliteit.
NV Afvalzorg: Afvalzorg beheert de stortplaatsen in provincie Flevoland. Provincie Flevoland heeft een belang van 10% in de NV Afvalzorg Holding. Tweemaal per jaar vindt de Algemene Vergadering van Aandeelhouders plaats.
Het Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland zorgt voor voldoende financiële middelen voor de eeuwigdurende nazorg van gesloten stortplaatsen. Daarmee draagt zij bij aan het behoud van een goede uitgangspositie voor de omgevingskwaliteit.
Stichting DE-on/EEF richt zich met behulp van een lening van de provincie op duurzame-energieprojecten en draagt daardoor bij aan energieneutraliteit in 2030 en het duurzaam benutten van de ondergrond.
De provincie is aandeelhouder van Aliander. Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie belang in deze organisatie.
Details verbonden partij(en) programma 5
6 | ||
Afvalzorg Holding N.V. | ||
Vestigingsplaats | Assendelft | |
---|---|---|
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.afvalzorg.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Afzalzorg | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | J.N. Simonse | |
1-1-2025 | 31-12-2025 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 10,00 | 10,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 4 | 4 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 75.027 | 78.434 |
Omvang vreemd vermogen | 136.384 | 137.375 |
2025 | ||
Financieel resultaat | 3.418 | |
Dividend | 150 | |
Prognose o.b.v. Begroting 2024 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Het publiek belang van afvalverwerking en milieuzorg komt voort uit de voormalige nutsbedrijven. Zowel bestuurlijk als financieel is er voor de provincie nauwelijks sprake van risico’s anders dan een regulier risico als aandeelhouder in verband met het zeer beperkte aandeel in het bedrijf. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
De provincies zijn conform de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de gesloten stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Als de exploitant zijn verplichting niet na kan komen (afdichten van de stortplaats), dan komen deze kosten voor rekening van de provincie. Afvalzorg heeft twee actieve stortplaatsen in Flevoland. Afvalzorg Deponie BV (dochteronderneming Afvalzorg Holding N.V.) dient conform de vergunningvoorschriften financiële zekerheid te stellen aan provincie Flevoland voor de aan te brengen bovenafdichtingen. De omvang van de te stellen zekerheid bedraagt € 2,27 per gestorte ton afval conform artikel 12 Stortbesluit bodembescherming. Afvalzorg heeft twee beleggingsrekeningen in onderpand gegeven aan provincie Flevoland als financiële zekerheid voor de aanleg van bovenafdichtingen op stortlocaties Braambergen in Almere en Zeeasterweg in Lelystad. Daarnaast is er zowel bestuurlijk als financieel voor de provincie nauwelijks sprake van risico’s anders dan een regulier risico als aandeelhouder in verband met het zeer beperkte aandeel (10%) in het bedrijf. Gezien de beperkte risico’s zijn verdere beheersmaatregelen niet aan de orde.De provincie is belast met de nazorg van gesloten stortplaatsen. De kosten hiervan worden door de exploitant (Afvalzorg) van de stortplaats opgebracht door middel van een nazorgheffing en in het provinciale nazorgfonds beheerd. De hoogte van de jaarlijkse nazorgheffing wordt in belangrijke mate bepaald door de gehanteerde rekenrente en de vastgestelde milieuhygiënische maatregelen in het nazorgplan. Op dit moment is er discussie over de te hanteren rekenrente gezien tegenvallende opbrengsten van het vermogen in het nazorgfonds. Door de provincie is besloten om in 2024 en 2025 onderzoek hiernaar te doen en in 2026 de nazorgheffing aan te passen. Een sterke verlaging van de door de Provinciale Nazorgfondsen gehanteerde rekenrente zal afhankelijk van de wijze waarop dit wordt geëffectueerd en de periode waarin eventuele additionele heffingen worden opgelegd, een zeer grote financiële impact hebben op Afvalzorg. De continuïteit van de onderneming zou daarmee mogelijk in gevaar komen. | ||
ENDVBEND | ||
9 | ||
Alliander N.V. | ||
Vestigingsplaats | Arnhem | |
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.alliander.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Energievoorziening | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
1-1-2025 | 31-12-2025 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,05 | 0,05 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 201 | 201 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 4.749.000 | 5.628.000 |
Omvang vreemd vermogen | 5.252.000 | 5.412.000 |
2025 | ||
Financieel resultaat | - | |
Dividend | 37 | |
Prognose o.b.v. halfjaarcijfers 2024 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie een belang in deze organisatie. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Zowel bestuurlijk als financieel is er voor provincie Flevoland nauwelijks sprake van risico’s anders dan een ‘normaal’ aandeelhouderschapsrisico in verband met het zeer beperkte aandeel in de energiemaatschappij en netwerkbedrijven. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde. | ||
ENDVBEND | ||
11 | ||
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Website | www.ofgv.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Milieu | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Algemeen en Dagelijks bestuur | |
Betrokken bestuurder(s) | J. van den Berg en H.J. Hofstra | |
1-1-2025 | 31-12-2025 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 28,81 | 29,76 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 2.506 | 961 |
Omvang vreemd vermogen | 4.769 | 4.769 |
2025 | ||
Financieel resultaat | 0 | |
Dividend | 0 | |
Prognose o.b.v. begroting 2025 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de deelnemende provincies en gemeenten. Naast de verplichte milieutaken heeft de provincie ook de vergunningverlening-, toezicht en handhavingstaken op een breed terrein van bodem, ontgronding en water ondergebracht bij de OFGV. | ||
ENDVBEND | ||
15 | ||
Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
Juridische vorm | Publiek rechtspersoon | |
Website | n.v.t. | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Afvalzorg en milieubeheer | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | College vormt Dagelijks- en Algemeen bestuur | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra (Dagelijks Bestuur) / Voltallig college (Algemeen Bestuur) | |
1-1-2025 | 31-12-2025 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 100,00 | |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 1.758 | |
Omvang vreemd vermogen | 29.063 | |
2025 | ||
Financieel resultaat | ||
Dividend | ||
Jaarrekening 2022 (concept) en prognose 2024. | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
De provincies zijn op basis van de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Na de technische eindinspectie gaat de nazorg, en daarmee de financiering van de nazorg, over naar de provincie (overdracht). Elke provincie heeft daartoe een Nazorgfonds in het leven geroepen. Het Nazorgfonds is op grond van artikel 15.47 van de Wet Milieubeheer een rechtspersoon en heeft een Dagelijks Bestuur en een Algemeen Bestuur alsmede een eigen begroting en jaarrekening. GS zijn bij dezelfde wet belast met het beheer van het fonds. Zij vormen het Algemeen Bestuur. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit twee gedeputeerden met de portefeuilles Financiën, Milieu en Afvalzorg. Het Nazorgfonds heeft 2 doelstellingen: de middelen zo goed mogelijk beheren zodat de eeuwigdurende nazorg bekostigd kan worden en zorgdragen dat de middelen alleen aan dit doel besteed worden. De rentetoevoeging in de voorzieningen is jaarlijks gelijk aan het doelrendement (4,4%), onafhankelijk van het werkelijke rendement op het vermogen. De afgelopen jaren was het werkelijk rendement lager dan het doelrendement, waardoor ingeteerd wordt op het eigen vermogen (de buffer voor schommelingen in het rendement). | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Financiële risico’s: Nadat een sluitingsverklaring wordt afgegeven voor een stortplaats gaat de nazorgfase van start. Als na het afgeven van een sluitingsverklaring blijkt dat in het Nazorgfonds onvoldoende vermogen aanwezig is om de eeuwigdurende nazorg te kunnen bekostigen, komen aanvullende kosten voor rekening van de provincie en is het verhalen op de exploitanten niet meer mogelijk. Ook ontstaat er een financieel risico wanneer het werkelijke beleggingsrendement van het Nazorgfonds lager is dan het doelrendement (rekenrente voor doelvermogen en heffing) of wanneer het op te brengen doelvermogen te laag blijkt te zijn. Voor de provincie speelt dit risico alleen voor de gesloten stortplaats Het Friese Pad. Beheersmaatregelen: Bij het bepalen van de hoogte van de jaarlijkse nazorgheffingen betrekken we het beleggingsrendement van het Nazorgfonds. Bij het afgeven van een sluitingsverklaring stellen we een financiële eindafrekening op om een tekort of overschot ten opzichte van het doelvermogen bij aanvang van de nazorg te kunnen vereffenen op het moment van overdracht van de stortplaats. We berekenen de benodigde doelvermogens volgens het IPO rekenmodel op basis van goedgekeurde nazorgplannen. De nazorgplannen en rekenmodellen voor de nog niet gesloten stortplaatsen zullen worden geactualiseerd aan de hand van de IPO checklist en het rekenmodel RINAS 4. | ||
ENDVBEND | ||
16 | ||
Stichting DE-on | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
Juridische vorm | Stichting | |
Website | www.eef-flevoland.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Duurzame energievoorziening | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Geen | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
1-1-2025 | 31-12-2025 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,00 | 0,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 8.500 | 8.500 |
Omvang eigen vermogen | -2.906 | -2.900 |
Omvang vreemd vermogen | 8.733 | 8.741 |
2025 | ||
Financieel resultaat | 0 | |
Dividend | 0 | |
Prognose o.b.v. Jaarplan 2024 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Stichting DE-on is formeel geen verbonden partij, echter is met PS afgesproken dat DE-on wordt behandeld als ware het een verbonden partij. DE-on draagt bij aan de ontwikkeling van duurzame energie in Flevoland. Deze bijdrage vindt plaats door het financieren van projecten gericht op zowel besparing en/of het duurzaam opwekken van energie, in die delen van de markt welke zich autonoom onvoldoende ontwikkelen. In 2023 is de looptijd van de drie uitstaande leningen met 8 jaar verlengd, tot en met 2042. GS hebben bij besluit van 30 augustus 2022 een aanvullende lening van € 6,5 mln. beschikbaar gesteld aan DE-on. Ten tijde van het opstellen van de Programmabegroting 2024 heeft DE-on geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Op basis van leningsvoorwaarden loopt de provincie het risico dat de lening in de toekomst mogelijk (deels) oninbaar is. Jaarlijks wordt over de inzet gerapporteerd. In de subsidievoorwaarden zijn voorwaarden opgenomen voor het tempo van investeringen. Indien niet aan de voorwaarden is voldaan kan (een deel van) de lening worden teruggevorderd. Om het risico af te dekken dat de lening niet wordt terugbetaald, is binnen de 'Brede Bestemmingsreserve' een bedrag van € 7,7 mln. geoormerkt en voor het negatieve eigen vermogen van DE-on een voorziening getroffen ter grootte van € 2,9 mln. | ||
ENDVBEND |