Aanvaarde moties en amendementen
Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota 2025-2028 in de vergadering van PS van 26 juni 2024 zijn vier moties aangenomen. Hieronder is de inhoud van de aangenomen moties toegelicht .
Motie 18 - Extra inzet op gebruik van rode diesel
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Dragen het college op:
- Bij het kabinet te benadrukken dat onorthodoxe maatregelen noodzakelijk zijn om de netcongestie op te lossen. In aanvulling hierop bij het kabinet te informeren welke mogelijkheden er zijn om bedrijven en instellingen die voor hun bedrijfsvoering (tijdelijk) afhankelijk zijn van dieselaggregaten deze vanuit kostenoverweging tijdelijk te laten draaien op rode diesel, zodat ze in ieder geval de kosten zoveel mogelijk kunnen drukken totdat ze wel op het stroomnet aangesloten kunnen worden en Provinciale staten hier op korte termijn over informeren.
Constaterende dat:
- In Flevoland bedrijven, instellingen en inwoners veel last hebben van netcongestie;
- In de praktijk blijkt dat vooral de laatste jaren bedrijven en instellingen als verzorgingstehuizen moeten draaien op grote dieselaggregaten wat leidt tot enorme kosten buiten de schuld van de ondernemers en instellingen om;
- Veel bedrijven niet kunnen uitbreiden omdat ze simpelweg niet op het stroomnet aangesloten kunnen worden.
Overwegende dat:
- Netcongestie een probleem is met aanzienlijke maatschappelijke gevolgen;
- Er lidstaten in Europa zijn zoals Duitsland waar gebruik van rode diesel nog wel gebruikelijk is, en dit leidt tot rechtsongelijkheid;
- De provincie heeft aangegeven met het kabinet in gesprek te willen over aanvullende en soms ook onorthodoxe maatregelen om de netcongestie tegen te gaan.
Geen.
Het is de verwachting dat medio november een brief aan het kabinet verstuurd zal worden, waarbij ingegaan wordt op de motie. Hier zal ook aandacht gevraagd worden voor de actualiteit en benodigde aanpak rondom netcongestie in Flevoland. PS zal vervolgens hierover geïnformeerd worden.
Motie 19 - Kenniscentrum wooncoöperaties en wooninitiatieven Flevoland
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Verzoeken het College:
- Te onderzoeken of een kenniscentrum “woonvormen” behulpzaam kan zijn voor Flevolandse particuliere initiatiefnemers (CPO’s);
- Waarbij samen met bestaande wooninitiatieven en wooninitiatieven in oprichting wordt gekeken wordt welke mogelijkheden er zijn;
- En daarover Provinciale Staten te informeren voor de behandeling van de begroting 2025 in november 2024.
Constaterende dat:
- Het College van GS 2 maal per jaar rapporteert over de voortgang van het eind maart 2024 ingediende plan van aanpak “besteding middelen aanjagen bouwinnovatie”;
- In Flevoland bouwen we geen woningen maar bouwen we een samenleving;
- De woningbouw voor diverse doelgroepen een cruciaal onderdeel vormt voor leefbaarheid in kernen en wijken vanuit het oogpunt van nabuurschap en zelfredzaamheid.
Overwegende dat:
- Particuliere wooninitiatieven kunnen helpen om meer woningen te bouwen evenals bijdragen aan sociale cohesie;
- Initiatieven van wooncoöperaties niet optimaal ondersteund worden vanuit gemeenten;
- De provincie in het kader van de ontwerp-wet “Regie op de Volkshuisvesting” een grotere rol gaat krijgen.
Geen.
Gedeputeerde Staten hebben de eerste voortgangsrapportage over de eerste helft van 2024 van de integrale opgave ‘Bouwen & Wonen’ vastgesteld en aan Provinciale Staten aangeboden (zie mededeling
#3291185 van 16 juli 2024).Motie 21 - Pilot bodemdalingsgebieden
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Dragen het college op:
- 1. In samenwerking met het Waterschap op korte termijn een pilot onderbemaling in de Zuidlob en in de NOP (Oud Emmeloorderweg) uit te voeren waarbij de betreffende ondernemers direct betrokken worden.
- 2. Bij het Waterschap aan te dringen op maatregelen waarmee de problemen worden aangepakt.
- 3. Om gezamenlijke sessies te organiseren met Statenleden en Waterschapsleden waarin het gesprek wordt gevoerd over oplossingen op de korte en lange termijn.
Constaterende dat:
- Veel overleg met alle betrokkenen heeft plaatsgevonden; − Dit heeft geleid tot een (deel)oplossing voor Schokland-Noord, maar niet voor de Zuidlob en Schokland-Oud Emmeloorderweg;
- Een brug geslagen moet worden tussen korte termijn en lange termijn oplossingen;
- Meer ingezet moet worden op pilots, zoals inzet van pompen, verbreden van duikers, een flexibel peilvak etc.;
- GS samen met het Waterschap en de ondernemers een korte termijn plan op moet stellen;
- Provincie, Waterschap en ondernemers ieder een eigen bijdrage levert.
Overwegende dat:
- Veel overleg met alle betrokkenen heeft plaatsgevonden;
- Dit heeft geleid tot een (deel)oplossing voor Schokland-Noord, maar niet voor de Zuidlob en Schokland-Oud Emmeloorderweg;
- Een brug geslagen moet worden tussen korte termijn en lange termijn oplossingen;
- Meer ingezet moet worden op pilots, zoals inzet van pompen, verbreden van duikers, een flexibel peilvak etc.;
- GS samen met het Waterschap en de ondernemers een korte termijn plan op moet stellen;
- Provincie, Waterschap en ondernemers ieder een eigen bijdrage levert.
Geen.
Binnen het gebiedsproces bodemdaling is een werkpakket ‘Waterhuishouding korte termijn’ opgenomen. In drie bodemdalingsgebieden (Zuidlob, ZW Schokland en Dodaarsweg e.o. in Z Flevoland) worden in samenwerking met betrokken agrariërs maatregelen uitgewerkt die gericht zijn op het oplossen van de wateroverlast die nu en in de komende jaren optreedt. Een onderzoek naar de mogelijkheden van onderbemaling maakt daar onderdeel van uit (naast tal van andere maatregelen als peilgestuurde drainage, verdieping watergangen, etc.). Naar verwachting is in het najaar duidelijk op welke wijze we dit onderzoek gaan uitvoeren en hoe de pilot eruitziet. PS zullen hierover dan nader worden geïnformeerd. Het onderzoek vindt in samenwerking met de partners van het gebiedsproces plaats, waaronder het waterschap. Begin 2025 willen we de PS en het AB van het waterschap nader informeren over de aanpak in een informatiesessie.
Motie 24 - Netcongestie verminderen met thuis- en buurtbatterijen
Inhoud
Directe fin. consequenties
Toelichting bij de begroting
Dragen het college op:
- Onderzoek te doen naar de mogelijkheid om vanaf 1 januari 2025 een subsidieregeling voor thuis- en buurtbatterijen te realiseren;
- Voor dit doel dekking te zoeken in de 'Brede Bestemmingsreserve';
- Dit voorstel voor of bij de behandeling van de begroting 2025 aan de Staten voor te leggen voor besluitvorming.
Constaterende dat:
- Netcongestie een (potentieel) probleem vormt voor de ontwikkeling van Flevoland;
- Netcongestie toeneemt naarmate de vraag en aanbod op het net toenemen;
- Het aanbod van zonnestroom beter gereguleerd kan worden door het op te slaan in een thuis- of buurtbatterij;
- Thuis en buurtbatterijen daarnaast kunnen bijdragen aan het verminderen van pieken in het gebruik van het net.
Overwegende dat:
- Er op dit moment geen subsidie voor thuis- en buurtbatterijen bestaat;
- De kosten van de aanschaf en installatie van een thuis en/of buurtbatterij inwoners van Flevoland tegen kan houden.
Geen.
Onderzoek wordt opgestart naar de haalbaarheid van een subsidie voor buurt- en thuisbatterijen.
B. Overzicht reserves en voorzieningen
Meerjarig verloop reserves en voorzieningen
Eens in de 4 jaar wordt een nota reserves en voorzieningen uitgebracht, waarin het beleid wordt uiteengezet. In deze begroting is uitgegaan van de 'Nota Reserves en voorzieningen 2020-2023' die in december 2020 is vastgesteld. Voor alle bestemmingsreserves geldt dat het saldo van de reserve beschikbaar is voor de benoemde bestedingsdoelen. Voor een deel zijn de hierin opgenomen middelen reeds geoormerkt voor specifieke activiteiten. In deze bijlage is van iedere reserve en voorziening een detailoverzicht van het verloop in weergegeven, inclusief eventuele resterende oormerken per peildatum 31 december 2025. Dit betreft een moment opname, voor veel van deze oormerken is ook na 2025 reeds een onttrekking/besteding in de begroting opgenomen.
Reserves
Algemene reserve (NR: A001)
De 'Algemene reserve' is noodzakelijk om te voorkomen dat bij incidentele tegenvallers ombuigingen op het bestaande beleid nodig zijn. Ook kan de reserve worden benut voor incidentele uitgaven waarvoor geen andere dekking beschikbaar is.
De gewenste omvang van de 'Algemene reserve' wordt bepaald door de beleidsuitgangspunten in de 'Nota Risico en Weerstandsvermogen 2021', waarbij het risicoprofiel van de provincie en de andere mogelijkheden die er zijn om eventuele tegenvallers op te vangen een rol spelen. Dit wordt jaarlijks in de paragraaf 'Weerstandvermogen en risicobeheersing' in begroting en jaarstukken toegelicht.
Voor de 'Algemene reserve' is daarnaast een ondergrens vastgesteld. Deze bedraagt 5% van de begrotingsomvang voor bestemming; met de begrotingsomvang wordt bedoeld het totaal van de geraamde c.q. verantwoorde lasten in het jaar waarop de bandbreedte van toepassing is.
De 'Algemene reserve' wordt gevoed uit rekeningoverschotten waaraan geen bestemming is gegeven en incidentele meevallers.
Voor de 'Algemene reserve' bestaat geen bestedingsplan, waardoor de 'Algemene reserve' in beginsel volledig als ‘vrije’ ruimte kan worden beschouwd voor de weerstandscapaciteit, een en ander behoudens eventuele aangebrachte oormerken.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
A001 Algemene reserve
37.319
2.204
-9.173
30.350
9.408
Bij
Storting oormerk 'Egalisering meerjarenperspectief'
2.204
Af
Kapitaallasten GOBS
-210
Vrijval oormerk 'Autoleasemaatschappijen'
-8.963
-9.173
Resterend oormerk per 31-12-2025
Calamiteitenfonds
5.000
Egalisatie meerjarenperspectief
4.408
9.408
Egalisatiereserve Personeel (NR: B003)
Dit betreft een gedelegeerde reserve waarvoor verplichtingen mogen worden aangegaan, alvorens de begroting te wijzigen. De verplichting dient te passen binnen het bestedingskader. De reserve wordt ingezet voor:
- (tijdelijke) Bovenformatieve formatieplaatsen.
- Tijdelijke dubbeling van een functie (voor maximaal 3 maanden).
- Personele knelpunten.
- Vervanging bij langdurige ziekte (langer dan zes maanden).
- Complexe personeelsdossiers en / of afvloeiingskosten.
- Organisatieontwikkeling.
- Lasten voortvloeiend uit reorganisatie bedrijfsvoering.
- Lasten voortvloeiend uit afspraken gemaakt in de cao.
Bij de Zomernota 2017 is de doelstelling van deze reserve verruimd en de naam gewijzigd (voorheen: reserve 'Personele frictiekosten'). Met ingang van 2017 worden de overschotten/tekorten op de personele budgetten voor medewerkerontwikkeling (inclusief PBDI), management development traject, duurzame inzetbaarheid en mobiliteit, en stelpost 'Versterking organisatie' bij de jaarrekening toegevoegd of onttrokken aan deze reserve. Deze bredere inzet van budgetten maakt een meer programmatische aansturing mogelijk, waardoor de budgetten beter worden benut en tijdelijk extra personeelslasten beter kunnen worden opgevangen. Hierdoor kan de directie voor wat betreft de personele budgetten beter inhoud geven aan haar verantwoordelijkheid om de bedrijfsvoering binnen de bestaande budgetten uit te voeren en zich daarbij te conformeren aan de cao.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B003 Personeel
5.536
921
-539
5.918
Bij
Reguliere storting
921
Af
Frictiekosten 2025: stelpost frictiekosten
-300
Frictiekosten 2025: ambtelijk vakmanschap
-194
Frictiekosten 2025: deels bovenformatief plaatsing
-8
Frictiekosten 2025: stelpost frictiekosten
-37
-539
Bestemmingsreserve Monumentenzorg (NR: B008)
De reserve heeft tot doel om middelen beschikbaar te hebben om financiële bijdragen toe te kennen voor restauratie en onderhoud van rijks- en gemeentelijke monumenten, overeenkomstig het daarvoor vastgestelde beleid.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B008 Monumentenzorg
1.778
324
-684
1.417
119
Bij
Reguliere storting
28
Decentralisatie-uitkering monumentenzorg (rijksbijdrage)
129
Matching rijksbijdrage (Coalitieakkoord 2019-2023)
129
Indexering (PN23-26)
38
324
Af
Restauratie Poldertoren Emmeloord
684
Resterend oormerk per 31-12-2025
Toevalsvondsten
119
Brede bestemmingsreserve (NR: B009)
De reserve is ingesteld om projecten te realiseren / stimuleren die belang zijn voor de provincie en bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de provincie en niet passen bij het karakter van andere reserves.
Voor een beroep op deze reserve zijn de volgende randvoorwaarden gesteld:
- Het gaat om – veelal grootschalige – projecten met substantiële effecten, uitstraling en betekenis voor Flevoland;
- Op deze reserve wordt geen beroep gedaan op grond van het feit dat bestaande budgetten of andere reserves niet toereikend zijn;
- Het gaat niet om onderwerpen die in de reguliere begroting thuishoren omdat zij met een zekere regelmaat voorkomen;
- Het gaat om publieke zaken waarvan nadrukkelijk een multipliereffect mag worden verwacht.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B009 Brede Bestemmingsreserve
67.343
10.716
-9.320
68.739
62.656
Ongeoormerkt
Reguliere jaarlijkse storting
1.753
Vrijval oormerk 'Autoleasemaatschappijen'
8.963
Extra middelen GLB
-2.000
Weerbaarheid gemeenten tegen ondermijnende criminaliteit
-200
Economisch Programma (lijnen 3 en 4)
-4.000
Provinciaal klimaatplan
-50
Voortzetten cultuurbeleid (nieuw oormerk)
-3.725
Subtotaal ongeoormerkt
5.343
10.716
-9.975
6.083
Oormerken
Achtervang lening De-on
7.650
7.650
Kredietfaciliteit MKB Doorstartfonds
163
163
Digitalisering Statengriffie
210
210
Verbreding sluizen Kornwerderzand
2.500
2.500
Stimuleringsbudget initiatieven verduurzaming OV
500
500
Nationaal Park Oostvaardersplassen
219
219
Wereld erfgoed Schokland
500
500
Nationaal Park Nieuw Land
691
-387
304
Nota Natuur verrassend Groen
375
375
Hoogwaardig OV
1.000
1.000
GLB POP3
297
-142
155
Digicity
2.000
2.000
Risicoreservering Groeifonds
1.000
1.000
Oostvaardersoevers
4.000
4.000
Batavialand
1.821
-40
1.781
Krachtige Samenleving Zorgtafel
100
100
Stikstof maatregelen
4.021
-650
3.371
Landschapsvisie
526
526
Derving opbrengsten OV (Corona)
2.095
2.095
Human capital agenda: klimaatopgave
120
120
Omgevingswet
293
293
Onderzoek levensbestendig wonen
78
78
Motie Koerhuis
171
171
Flevokust Haven
295
295
Waterprogramma
382
-150
232
Waterstofeconomie
113
113
Wind
639
639
Duurzaam gebruik Flevolandse ondergrond
258
258
MITC
6.000
6.000
Bestuurlijke Vernieuwing
146
146
Coronaondersteuning amendement
1.813
1.813
Oekraïne noodfonds
47
47
Toezichthouders stikstof
352
352
Zon op dak / netcongestie
600
600
Energieweerbaarheid
500
500
Duurzaam / circulair inkopen
650
650
Aanleg van een vooroever
1.700
1.700
Stikstof procesgelden
540
540
N50 Ramspol en Hattemerbroek
5.000
5.000
Bereikbaarheid dorpen en buitengebieden
500
500
Agrarisch natuurbeheer
1.000
-250
750
Bodemdaling
2.000
2.000
Zon op land
1.000
1.000
Analyse economisch profiel
250
250
Beleefbaarheid en toegankelijkheid natuur
1.500
1.500
Versterking zorglandschap
600
-250
350
Voedselonderwijs
400
-200
200
Financiële ruimte initiatieven PS
1.500
-500
1.000
Cultuurbeleid 25-28
0
3.725
3.725
MSNF
2.000
2.000
Initiatieven Vitale Samenleving
750
-500
250
Loon- en prijsontwikkeling
1.135
1.135
Totaal geoormerkt
62.000
0
656
62.656
62.656
Uitvoeringsreserve Sport (NR: B011)
Het doel van deze reserve betreft het versterken van provinciale maatschappelijke waarden van sport.
De reserve ondersteunt de uitvoering van het sportbeleid door bijdragen te verstrekken aan grote sportevenementen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B011 Sport
143
0
0
143
Uitvoeringsreserve Zuiderzeelijngelden (NR: B016)
De reserve wordt gebruikt voor de uitvoering van het 'Zuiderzeelijngelden (ZZL)-programma'. Dit programma omvat de realisatie van projecten tot verbetering en versterking van de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van provincie Flevoland, die kunnen worden gezien als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. De reserve blijft in stand tot de daarmee te realiseren projecten zijn afgerond, daarna kan de reserve worden opgeheven.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B016 Zuiderzeelijngelden
7.189
0
-2.023
5.166
5.166
Af
Provinciale bijdrage projecten ZZL
-2.023
Resterend oormerk per 31-12-2025
Provinciale bijdrage projecten ZZL
5.166
Egalisatiereserve Technische bijstand Europa (NR: B017)
Voor de uitvoeringskosten van de Europese programma’s zijn, onder de noemer technische bijstand, middelen beschikbaar gesteld. Het betreft hier salariskosten (inclusief overhead), accountantskosten en overige (declarabele) kosten. Deze uitvoeringskosten kennen geen gelijkmatig verloop. Met deze egalisatiereserve kunnen de schommelingen in de kosten van technische bijstand in een verantwoordingsjaar worden opgevangen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B017 Technische bijstand Europa
524
0
-65
459
Af
Technische bijstand KvW III
-65
Bestemmingsreserve Procesgelden gebiedsontwikkeling (NR: B025)
Voor de uitvoering van de gebiedsprogramma’s is gekozen om de benodigde expertise in te huren, in plaats van het uitbreiden van de formatie. De reden daarvan is dat de vraag naar inzet en expertise afhankelijk is van de fase waarin een gebiedsprogramma zich bevindt. Omdat er vraaggericht wordt ingehuurd is er sprake van een ongelijkmatig verloop van de proceskosten voor de gebiedsprogramma’s. Het doel van de reserve is het jaarlijks beslag op de begroting te egaliseren.
Voor elke gebiedsontwikkeling wordt een bestuursopdracht door PS vastgesteld, waarbij inzicht wordt gegeven in de uitgaven die voor de gebiedsontwikkeling zullen worden gedaan.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B025 Procesgelden gebiedsontwikkeling
1.145
1.000
-1.275
870
Bij
Reguliere storting
1.000
Af
Amsterdam Lelystad Airport
-150
Oostvaardersoevers
-100
Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland
-100
Regiodeal Noordelijk Flevoland
-75
MITC
-125
Flevokust Haven
-50
Markermeer/IJmeer
-50
Batavialand
-150
Overige gebiedsprogramma's
-300
Procesgeld regiodeal
25
Transport Water
-150
Programma Voedsel
-50
-1.275
Uitvoeringsreserve POP (NR: B027)
De reserve is ingesteld om in enig jaar niet bestede cofinancieringsmiddelen voor het 'Plattelandsontwikkelingsprogramma' (POP3) beschikbaar te houden voor latere jaren. De provinciale cofinanciering voor het programma is gelijkmatig beschikbaar. De feitelijke inzet hiervan wisselt echter van jaar tot jaar. Om die reden is deze uitvoeringsreserve ingesteld.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B027 POP
5.891
0
-2.969
2.922
Af
Provinciale cofinanciering
-2.500
Uitvoeringskosten programma POP3
-469
-2.969
Bestemmingsreserve Bodem (NR: B029)
Het doel van de reserve is het inzetten van middelen voor onder andere gebiedsprocessen, ABW en het ontwikkelen van pilots rond bodemdaling, bodemkwaliteit en meervoudig ruimtegebruik om de bodemkwaliteit te waarborgen en een geïntegreerde benadering ontwikkelen voor de gebiedsontwikkeling in gebieden met bodemdaling.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B029 Bodem
927
0
-400
527
525
Af
Bodemdaling
-400
Resterend oormerk per 31-12-2025
Pilots grondgebruik (PN23-26)
525
Totaal oormerken
525
Uitvoeringsreserve Cofinanciering EU-projecten 2014-2020 (NR: B031)
Het doel van de reserve is om de provinciale cofinanciering voor de projecten uit het 'Europese programma 2014-2020' gelijkmatig ten laste van de begroting te laten komen. De reserve wordt primair ingezet voor de cofinanciering van projecten en de uitvoering van eigen projecten, in het kader van het 'Europese programma 2014-2020'. Daarnaast worden eventuele oninbare vorderingen uit de reserve gedekt en vervult de reserve een rol bij het afdekken van het risico dat de Europese commissie de gedeclareerde programmakosten niet volledig vergoedt.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B031 Cofinanciering EU-projecten 14-20
3.148
900
-900
3.148
Bij
Reguliere storting
900
Af
Provinciale cofinanciering OP Kansen voor West 2014-2020
-760
Provinciale cofinanciering Interreg V
-140
-900
Bestemmingsreserve Nieuwe Natuur (NR: B032)
De in de reserve beschikbare middelen worden ingezet voor de realisatie van het programma 'Nieuwe Natuur' en de afwikkeling van het voormalig Oostvaarderswold. Om het inzicht te verbeteren in de nog beschikbare middelen voor het programma is hiervoor een afzonderlijke reserve ingesteld.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B032 Nieuwe natuur
1.878
0
0
1.878
Egalisatiereserve activering vervangingsinvesteringen (NR: B033)
Op basis van de 'Koepelnota integraal infra beheer' is een totaal dekkingsarrangement gemaakt voor
de kosten van infrabeheer (jaarlijks onderhoud, niet jaarlijks onderhoud en vervangingsinvesteringen) voor de komende jaren. Daarbij worden de vervangingsinvesteringen geactiveerd, waarbij de kapitaallasten (‘de stille lasten’) worden gedekt uit het beschikbare budget voor de stille lasten (€ 4,5 mln. per jaar vanaf 2014). Dit betekent dat er in de eerste jaren ruimte binnen het stille lasten budget ontstaat, die in latere jaren nodig is om de oplopende kapitaallasten te dekken. Deze egalisatiereserve is bedoeld om de lasten van het infrabeheer in latere jaren te kunnen dekken.Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B033 Egalisatiereserve activering vervangingsinvesteringen
18.402
454
-1.653
17.203
Bij
Toevoeging
454
Af
Onttrekking
-1.653
Bestemmingsreserve Almere 2.0 (NR: B035)
Het doel van de reserve is om de voor het FVA beschikbare provinciale bijdrage beschikbaar te houden totdat deze op basis van gehonoreerde projecten tot besteding komt. Bestedingen ten laste van de reserve 'Almere 2.0' zullen plaatsvinden op basis van door PS vastgestelde jaarprogramma’s voor het FVA (inclusief eventuele tussentijds vastgestelde wijzigingen).
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B035 Almere 2.0
173
6.700
-6.750
123
Bij
Reguliere storting
6.700
Af
Bijdrage jaarprogramma 'Almere 2.0'
-6.700
Jaarlijkse bijdrage 'Living Lab'
-50
-6.750
Egalisatiereserve jaarlijks onderhoud Infrastructuur (NR: B036)
Door de egalisatiereserve jaarlijks onderhoud infrastructuur kunnen overlopende activiteiten in het daaropvolgende jaar worden gedekt. Het maximale saldo is € 0,75 mln. In geval van volledige uitputting van de jaarlijkse begrotingspost 'Jaarlijks Onderhoud' wordt de reserve gebruikt om de verdere kosten van het jaarlijks onderhoud te dekken.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B036 Jaarlijks onderhoud Infrastructuur
569
0
0
569
Egalisatiereserve Mobiliteit (NR: B037)
Het doel van de reserve is het egaliseren van de lasten voor openbaar vervoer, bereikbaarheid (verkeers- en mobiliteitsmanagement, alsmede infrastructurele projecten) en verkeersveiligheid. Dit draagt bij aan een stabiel begrotingsbeeld, maakt het mogelijk om het beleid op lange termijn te waarborgen en te verbeteren en om de hiervoor benodigde middelen beschikbaar te houden. De voeding bestaat voornamelijk uit in het verleden aan het Provinciefonds toegevoegde structurele middelen voor verkeer en vervoer en is bedoeld ter dekking van voornoemde lasten. De storting in de reserve wordt jaarlijks geïndexeerd met de provinciale subsidie-index. De reserve draagt bij aan de ambities uit het programma 'Mobiliteit en Ruimte', dat jaarlijks een budgettaire actualisatie kent.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B037 Mobiliteit
119.259
2.196
0
121.455
8.003
Bij
Storting Mobiliteitsmiddelen uit Provinciefonds (per saldo)
1.839
Aanplant bos langs provinciale wegen
200
Decentralisatie-uitkering 'Verkeersveiligheid'
157
2.196
Resterende oormerken per 31-12-2025
Bijdrage N50
750
Bijdrage busbanen Almere
4.753
Fietsmaatregelen (Coalitieakkoord 2019-2023)
2.500
Totaal oormerken
8.003
Egalisatiereserve Beheer en ontwikkeling natuur (NR: B038)
Het doel van de reserve is de realisatie van projecten en het uitvoeren van beheermaatregelen in het kader van de decentralisatie van het natuurbeleid. De reserve zorgt ervoor dat de verschillen in kasuitgaven tussen de jaren worden geëgaliseerd.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B038 Beheer en ontwikkeling natuur
7.538
850
-30
8.358
Bij
Reguliere storting conform begroting
850
Af
Project 'Na-isolatie'
-30
Uitvoeringsreserve Doorgeschoven Activiteiten (NR: B040)
Doel van deze reserve is het overhevelen van niet bestede budgetten voor specifieke activiteiten die over de jaargrens heen schuiven. Het gaat daarbij uitsluitend om doorgeschoven middelen voor activiteiten waarvoor geen specifieke bestemmingsreserves zijn ingesteld. Indien dit laatste wel het geval is, vindt eventuele overheveling plaats via de daarvoor geëigende reserves.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B040 Doorgeschoven activiteiten
294
0
-100
194
200
Af:
Actieplan Geluid
-100
Resterende oormerken per 31-12-2025
Actieplan Geluid
200
Totaal oormerken
* Gedurende 2025 kan deze reserve nog worden ingezet voor overlopende werkzaamheden. Een eventueel saldo zal bij het opstellen van de jaarrekening vrijvallen, tenzij PS daartoe anders hebben besloten.
Egalisatiereserve Economisch Programma (NR: B043)
Doel van de 'Economische visie 2030' en het 'Economisch programma 2023-2028' is kwalitatieve economische groei en ontwikkeling en versterking van de brede welvaart in Flevoland. Dit wordt beoogd langs drie programmalijnen, te weten: 'Verdienvermogen mkb',' Menselijk en sociaal kapitaal' (beiden vastgesteld), 'Toekomstbestendig bedrijfsleven' en 'Ruimtelijk-economische ontwikkeling' (nog vast te stellen). De reserve wordt ingezet ter dekking van de ingediende projectvoorstellen. Hierbij dienen de projectvoorstellen te voldoen aan de door PS vastgestelde kaders.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B043 Economisch Programma
13.532
4.002
-150
17.384
16.231
Bij
Economisch Programma (lijnen 3 en 4)
4.000
Lagere IPO-bijdrage
2
4.002
Af
Verdienvermogen mkb
-100
Human Capital Agenda
-50
-150
Resterende oormerken per 31-12-2025
Internationaal Ondernemerschap
447
Groeihuis
960
Human Capital Agenda/Arbeidsmarkt
1.171
Internationalisering
135
(Ondernemers)cultuur
40
Monitoring en onderzoek
50
Verdienvermogen mkb (lijn 1)
5.500
Menselijk en sociaal kapitaal (lijn 2)
2.400
Toekomstbestendig bedrijfsleven (lijn 3)
4.028
Ruimtelijk-economische ontwikkeling (lijn 4)
1.500
Subtotaal oormerken
16.231
Groeifonds (Coalitieakkoord 2019-2023, te dekken uit
oormerken)-1.000
Totaal oormerken
15.231
Uitvoeringsreserve Duurzame energie (NR: B044)
Het doel van de reserve is het uitvoeren van projecten binnen de opgave 'Duurzame Energie'. Aan de reserve 'Duurzame Energie' worden onttrekkingen gedaan voor projecten zoals subsidieregeling oplossingen voor netcongestie, 'Regionale Energie Strategie', initiatieven energietransitie en het actieplan 'het Goede Voorbeeld' waarmee PS hebben ingestemd.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B044 Duurzame energie
2.835
0
-1.100
1.735
1.348
Af
Subsidie Oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en de gebouwde omgeving
-1.100
Resterende oormerken per 31-12-2025
Subsidie Oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en de gebouwde omgeving
200
Regionale Energie Strategie (RES)
799
Actieplan Het Goede Voorbeeld
140
Ontwikkeling warmtenet
155
Aanpak grootste gasverbruikers Flevoland
54
Totaal oormerken
1.348
Uitvoeringsreserve Regiodeal Noordelijk Flevoland (NR: B045)
Het doel is het reserveren van de middelen, de Rijksbijdrage en (provinciale) cofinanciering, voor de uitvoering van het 'Regiodeal programma'. De Rijksbijdrage en de regionale cofinanciering zal worden besteed aan het realiseren van de doelen die benoemd zijn in de Regiodeal, gericht het toekomstbestendig maken van het Maritiem Cluster op Urk, de verduurzaming van de IJsselmeervisserij en het verzilveren van het groeipotentieel van Noordelijk Flevoland verbonden aan smart mobility. Het kader voor de besteding is vastgelegd in de Regiodeal.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B045 Regiodeal Noordelijk Flevoland
2.222
0
-1.191
1.031
1.031
Af
Bijdragen Regio Deal Noordelijk Flevoland
-1.191
Resterende oormerken per 31-12-2025
Regiodeal Noordelijk Flevoland
1.031
Bestemmingsreserve Fonds Culturele ontwikkeling (NR: B046)
Het doel van deze reserve betreft het financieel ruimte bieden om op het gebied van cultuur te experimenteren.
De te bereiken doelen zijn globaal:
- Met de experimenten die het Fonds mogelijk maakt, wordt de Flevolandse cultuur aantoonbaar vernieuwd en verrijkt.
- De experimenteerruimte draagt bij aan de aantrekkingskracht van Flevoland op ‘creatieven’.
- Cofinanciering voor initiatieven van derden op het gebied van grootschalige kunstwerken/landschapskunst.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B046 Fonds Culturele ontwikkeling
360
33
0
393
Bij
Reguliere storting
33
33
Bestemmingsreserve Krachtige samenleving (NR: B047)
De reserve wordt onder andere ingezet voor:
- Een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt;
- Een toekomstbestendig, bereikbaar en betaalbaar zorglandschap dat past bij de behoeften en mogelijkheden van Flevoland.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B047 Krachtige Samenleving
472
0
0
472
Uitvoeringsreserve Fonds Vitaal Platteland (NR: B048)
De reserve wordt ingezet voor activiteiten gericht op initiatieven die de leefbaarheid van het platteland van Flevoland bevorderen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B048 Fonds Vitaal Platteland
465
0
0
465
Egalisatiereserve Informatievoorziening (NR: B049)
In de samenleving is een 'digitale transformatie' gaande: dit heeft de komende jaren de nodige impact op de digitalisering en informatievoorziening van de provincie'. Om deze de komende jaren op de het juiste niveau te brengen en te houden heeft GS de 'Informatiestrategie 2021-2024' (voor de thema's 'Data', 'Dienstverlening', 'Bedrijfsvoering', 'Innovatie' en 'Medewerker') vastgesteld. Voor elk van deze thema's wordt een groot aantal projecten en activiteiten gerealiseerd die een langere doorlooptijd hebben. De duur en kosten per jaar wisselen naar verwachting sterk, waar de inzet van een egalisatiereserve een oplossing voor kan bieden. De reserve kan worden aangewend in jaren waarin er een tekort op de programmakosten ontstaat en worden aangevuld in de jaren waarin een begrotingsoverschot ontstaat.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
B049 Informatiestrategie
660
0
0
660
Uitvoeringsreserve Flevoland Natuurinclusief (NR: B050)
In de Najaarsnota 2020 is aangekondigd dat er in 2021 een nieuw programma 'Flevoland Natuurinclusief' wordt ontwikkeld, gezien de noodzaak van een transitie naar een meer natuurinclusieve samenleving. Rijk en provincies werken samen aan een ‘natuurinclusieve’ agenda, waarin voor de langere termijn het perspectief, de ambities en kansen voor de samenleving in beeld worden gebracht, met versterkte aandacht voor de natuur in onze nabije omgeving, zowel binnen als buiten onze natuurgebieden. Voor het programma is een meerjarige investering nodig, welke parallel loopt aan de investeringen van het Rijk op het gebied van natuur (en stikstof). De aanpak is gericht op samenwerking met verschillende partners en de koppeling met andere belangrijke opgaven. Een groot deel van de kosten zitten in projecten van derden en andere overheden. Dit vraagt om flexibiliteit tussen de verschillende onderdelen en mogelijk ook tussen de jaren. Om deze reden wordt gebruik gemaakt van een reserve.
De reserve wordt onder andere ingezet voor de uitvoering van het programma 'Flevoland Natuurinclusief'. Dit programma is in 2021 opgesteld en bevat onder andere de volgende onderdelen:
- Actieplan Biodiversiteit;
- Bossenstrategie;
- Vermaatschappelijking natuur;
- Exotenbestrijding;
- Natuurmaatregelen stikstof.
1/1
Bij
Af
31/12
B050 Flevoland Natuurinclusief
3.312
0
-1.385
1.927
Af
Actieplan Biodiversiteit
-1.085
Vermaatschappelijking
-100
Aanplant bos langs provinciale wegen
-200
-1.385
Egalisatiereserve Afschrijvingslasten Batavialand (NR: B051)
Het doel van deze reserve is het dekken van de afschrijvingslasten die ontstaan door activering van de investeringen in het vastgoed Batavialand als gevolg van de doorontwikkeling.
De reserve wordt ingezet ter dekking van de afschrijvingslasten voor de investeringen in vastgoed Batavialand. De hoogte van de onttrekking is afhankelijk van de afschrijvingslasten, zoals deze voortvloeien uit de staat van activa.
1/1
Bij
Af
31/12
B051 Afschrijvingslasten Batavialand
2.300
0
0
2.300
Uitvoeringsreserve GLB (NR: B052)
De reserve is ingesteld bij de begroting 2023 om provinciale cofinanciering beschikbaar te hebben voor de uitvoering het 'Gemeenschappelijk Landbouw Beleid GLB-NSP 2023-2027', alsmede uitvoeringskosten. Het GLB-NSP is het vervolg op de programmaperiode van POP3.
De reserve heeft als doel middelen voor cofinanciering en uitvoeringslasten voor het GLB-NSP 2023-2027 beschikbaar te hebben. De feitelijke inzet van de middelen wisselt van jaar tot jaar, vanwege de relatie met de voortgang en de declaraties door derden.
In 2023 is een initiële storting opgenomen in de begroting van € 7,75 mln. Daarnaast is de jaarlijkse storting in de reserve POP3 gekoppeld aan de nieuwe GLB reserve, waardoor de reserve POP3 niet meer met de bedrag wordt gevoed.
Op 13 december 2023 hebben Provinciale Staten (PS) hiervoor de 'Subsidieverordening GLB Flevoland 2023-2027' vastgesteld en de ingestelde bestemmingsreserve 'GLB' gewijzigd naar een uitvoeringsreserve. In 2024 is gestart met de openstelling van interventies GLB en zijn de verwachte uitvoeringskosten en de provinciale cofinanciering daarvoor op de begroting gezet voor de jaarschijven 2024-2027.
1/1
Bij
Af
31/12
B052 GLB
7.363
2.546
1.363
8.546
Bij
Extra middelen GLB
2.000
Cofinanciering Leaderprojecten GLB
-107
Reguliere jaarlijkse storting
430
Jaarlijkse bijdrage POP3/3+
224
2.546
Af
Samenwerking Innovatie EIP-GLB en uitvoeringskosten 2024
709
Uitvoeringskosten 2025-2028
654
1.363
Egalisatiereserve MSNF (NR: B053)
De reserve is ingesteld als onderdeel van de besluitvorming over de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland. Voor de besluitvorming over de Jaarstukken 2022 zijn PS gevraagd om € 3 mln. van het positieve resultaat te bestemmen voor het project 'MSNF'. Deze aanvullende middelen zijn nodig als gedeeltelijke dekking van de hogere lasten die het gevolg zijn van de toegenomen investeringsomvang en de rentelasten. Hiermee wordt bijgedragen aan het terugbrengen van de terugverdientijd en wordt het risicoprofiel van de ontwikkeling beter beheersbaar.
Vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is het niet toegestaan om bijdragen uit het eigen vermogen (reserve) direct in minderen te brengen op het te activeren bedrag van investeringen. De omvang van de kapitaallasten per boekjaar is nu nog niet concreet in te schatten, omdat die afhangt van de voortgang van de investeringen en het aanvangsmoment van afschrijven (na ingebruikname).1/1
Bij
Af
31/12
B053 MSNF
3.000
0
0
3.000
Uitvoeringsreserve Coalitieakkoord 2023-2027 (NR: B054)
De reserve is ingesteld bij de Programmabegroting 2024 om de incidentele middelen vanuit het Coalitieakkoord 2023-2027 “Toekomst voor het nieuwe land” beschikbaar te hebben voor de uitvoering van het coalitieakkoord.
1/1
Bij
Af
31/12
Oormerk
B054 Uitvoering Coalitieakkoord 2023-2027
4.900
0
-475
4.425
4.425
Af:
Aanjaagteams innovatieve woningbouw
-125
Energiemix en alternatieve energiebronnen
-100
Innovatieve woningbouw
-250
-475
Resterende oormerken per 31-12-2025
Aanjaagteams innovatieve woningbouw
125
Energiemix en alternatieve energiebronnen
350
Innovatieve woningbouw
250
Actiever maatschappelijk grondbeleid
250
Beleefbaarheid en toegankelijkheid natuur
500
Evaluatie beleid Oostvaardersplassen
100
Flevolandse landbouwvisie
250
Jubileumjaar
500
Legalisering PAS-melders (emissieruimte)
1.000
Onderzoek capaciteit waterberging
150
Ontwikkelruimte ondernemers
100
Pilot oppervlaktewater IJsselmeer
250
Provinciaal klimaatplan
100
Voorzieningen voor elektrificatie
500
Totaal oormerken
4.425
Egalisatiereserve Wet open overheid (NR: B055)
In de Perspectiefnota 2023-2026 zijn er door PS financiële middelen beschikbaar gesteld om te voldoen aan de Wet open overheid (Woo). De toewijzing van de middelen aan de boekjaren is niet altijd in overeenstemming met de uitvoering/implementatie. Middels de egalisatiereserve wordt gewaarborgd dat de toegewezen middelen aan hun doel worden besteed. Het Rijk verwacht dat de implementatie van de Wet open overheid ongeveer 8 jaar duurt (startjaar 2022).
1/1
Bij
Af
31/12
B055 Egalisatiereserve Wet open overheid
725
0
0
725
Voorzieningen
Grondwaterbeheer (NR: V005)
De voorziening is bestemd voor het egaliseren van jaarlijkse verschillen tussen uitgaven wegens grondwaterbeheer (inclusief schadevergoedingen) en inkomsten uit de grondwaterheffing. De bestedingsdoelen van de grondwaterheffing vloeien voort uit de Waterwet (voorheen de Grondwaterwet), artikel 7.7. De doelen zijn: maatregelen om nadelige effecten van grondwateronttrekkingen te compenseren, onderzoeken ten behoeve van het grondwaterbeleid, het grondwaterregister en schade in verband met onttrekkingen. Ook het met deze taken belaste personeel kan betaald worden uit de grondwaterheffing. Besteding aan andere doelen is niet toegestaan. De voorziening wordt gevoed uit de opbrengsten van de grondwaterheffing, voor zover die niet in het jaar van ontvangst zijn besteed.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V005 Grondwaterbeheer
503
0
0
503
Niet-jaarlijks onderhoud provinciehuis (NR: V011)
De voorziening is bedoeld om het provinciehuis inclusief de daarin aanwezige installaties in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode (max. 40 jaar) een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.
Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld. In het plan is inzichtelijk gemaakt op welke onderdelen voor het niet-jaarlijks onderhoud in die periode kosten zullen worden gemaakt.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V011 NJO provinciehuis
2.190
551
-84
2.657
Bij
Reguliere storting
551
Af
Uitvoering onderhoud 2025 volgens onderhoudsplan
-84
Niet-jaarlijks onderhoud infrastructuur (NR: V025)
De voorziening is bedoeld om het provinciaal wegen- en vaarwegennet voor een lange periode in stand te houden; daarvoor is periodiek groot onderhoud nodig. Op basis van inspecties en rekening houdend met de aspecten bereikbaarheid, verkeersveiligheid en staat van onderhoud worden meerjaren onderhoudsprogramma’s opgesteld. Op basis hiervan wordt de jaarlijkse dotatie en onttrekking bepaald. De meerjaren onderhoudsprogramma’s worden éénmaal per vijf jaar aangeboden aan PS. De uitwerking vindt plaats in het jaarlijks op te stellen 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI).
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V025 NJO infrastructuur
109
11.664
-6.961
4.812
Bij
Reguliere storting
11.664
Af
Uitvoering onderhoud 2025 volgens onderhoudsprogramma’s
-6.961
Niet-jaarlijks onderhoud vestigingen (NR: V043)
De voorziening is bedoeld om de vestigingen, inclusief de daarin aanwezige installaties, in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een opgesteld meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode (max. 40 jaar) een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.
Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld. In het plan is inzichtelijk gemaakt op welke onderdelen voor het niet-jaarlijks onderhoud in die periode kosten zullen worden gemaakt.Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V043 NJO Vestigingen
484
104
-166
422
Bij
Reguliere jaarlijkse storting
104
Af
Uitvoering onderhoud 2025 volgens onderhoudsplan
-166
Niet-jaarlijks onderhoud NLE (NR: V044)
De voorziening is bedoeld om het pand, inclusief de daarin aanwezige installaties, in de huidige vorm voor een lange periode in stand te houden; dit gebeurt op basis van een meerjarenonderhoudsplan, waarin voor een langere periode een doorkijk wordt gegeven in de benodigde financiële middelen.
Om de vier jaar wordt een meerjarenonderhoudsplan door PS vastgesteld.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V044 NJO NLE
312
104
-47
369
Bij
Reguliere storting
104
Af
Uitvoering onderhoud 2025 volgens onderhoudsplan
-47
Niet-jaarlijks onderhoud Flevokust Haven (NR: V051)
De voorziening is bedoeld ter dekking van de meerjarige onderhoudslasten van Flevokust Haven. Dit gebeurt op basis van een geactualiseerd onderhoudsplan. Het huidige plan betreft de periode 2022-2026.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V051 NJO Flevokust Haven
460
167
-91
536
Pensioenen (oud) leden GS (NR: V015)
Uit de voorziening worden de pensioenaanspraken van voormalige gedeputeerden betaald. De hoogte van deze voorziening wordt vastgesteld door een externe partner. Hiervoor worden de volgende recente actuariële grondslagen gehanteerd:
- Ervaringscijfers sterftekansen ABP, inclusief kostenopslag;
- Rekenrente van DNB;
- Overlevingskansen: prognosetafels ABP met CBS;
- Pensioenrichtleeftijd (thans 67 jaar);
- Contante waarde voor het nabestaandenpensioen.
Daarnaast worden de berekeningen aangepast op basis van informatie over neveninkomsten van de betreffende pensioengerechtigden.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V015 Pensioenen (oud) leden GS
6.775
305
-348
6.731
Bij
Reguliere storting o.b.v. actuariële berekeningen
305
Af
Pensioenbetalingen (oud) leden GS
-348
Oninbare vorderingen (NR: V035)
De voorziening is bedoeld ter dekking van het risico dat vorderingen oninbaar zijn op debiteuren. Het bedrag in de voorziening is volledig gebaseerd op specifieke vorderingen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V035 Oninbare vorderingen
190
0
0
190
Oninbare leningen (NR: V037)
De voorziening is bedoeld ter dekking van het risico dat uitgezette leningen oninbaar zijn. Het bedrag in de voorziening is volledig gebaseerd op specifieke leningen.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V037 Oninbare leningen
2.775
0
0
2.775
Spaarverlof (NR: V047)
De voorziening is bedoeld ter dekking van verplichtingen die ontstaan als gevolg van spaarverlof. In de CAO 2017-2018 is besloten dat met ingang van 1 januari 2018 de vervaltermijn van het bovenwettelijk verlof en aangekocht (IKB) verlof komt te vervallen. Daarnaast worden de mogelijkheden voor het extra sparen/aankopen van verlof verruimd. Werknemers mogen dan verlof sparen tot maximaal 50 x hun arbeidsduur per week (bij een werkweek van 36 uur kan dus maximaal 1.800 uur verlof gespaard worden). Dit verlof kan bijvoorbeeld ingezet worden voor mantelzorg, een sabbatical, korter werken of eerder stoppen in aanloop naar pensionering.
Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V047 Spaarverlof
707
0
0
707
Duurzame waardevermindering Flevokust Haven (NR: V048)
Het doel van de voorziening is het afwaarderen van de boekwaarden van de investeringen in Flevokust Haven. In 2018 is Flevokust Haven in gebruik genomen. Zoals reeds werd voorzien ten tijde van het investeringsbesluit dient op moment van ingebruikname, conform de verslaggevingsvoorschriften, door middel van een taxatie getoetst te worden of er sprake is van een zogeheten lagere marktwaarde ('impairment-toets'). Omdat de getaxeerde directe opbrengstwaarde (gebaseerd op marktconforme bedrijfseconomische rendementseisen) zowel eind 2018 als eind 2020 lager was dan de boekwaarde van de investering, moest de boekwaarde worden afgewaardeerd.
De voorziening wordt in de balans gepresenteerd onder de materiële vaste activa, namelijk als onderdeel van de boekwaarde van Flevokust Haven.Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V048 Duurzame waardevermindering Flevokust Haven
5.072
0
-196
4.876
Af
Vrijval door actualisatie marktwaarde
-196
Voorziening Vitaliteitsverlof (NR: V052)
De voorziening is bedoeld ter dekking van verplichtingen die ontstaan als gevolg van vitaliteitsverlof.Bedragen x € 1.000
1/1
Bij
Af
31/12
V052 Vitaliteitsverlof
128
0
0
128
Egalisatiereserve Beheer en ontwikkeling natuur (NR: B038)
C. Specificatie van de verdeling van de lasten en baten over de taakvelden
<VOLGT>
D. Specificatie van incidentele baten en lasten
D1. Meerjarig overzicht incidentele en structurele lasten en baten
<VOLGT>
D2. Meerjarig detailoverzicht incidentele baten en lasten
<VOLGT>
E. Afkortingenlijst
AAA: Amsterdam Airport Area
ABW: Actieplan Bodem en Water
AER: Assembly of European Regions
AGC: Airport Garden City
APPA: Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers
AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming
BAC: Bestuurlijke adviescommissie
BBP: Bruto Binnenlands Product
BBV: Besluit Begroting en Verantwoording gemeente en Provincies
BV: Besloten Vennootschap
BNG: Bank Nederlandse Gemeenten
BRP: Bruto Regionaal Product
BZK: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
CA: Coalitieakkoord
CBS: Centraal Bureau voor de Statistiek
CMO: Centrum voor Maatschappelijk Ontwikkeling Flevoland
CPB: Centraal Planbureau
CPMR: Conference of Peripherical Maritieme Regions
DGO: Duurzaam gebruik van de Flevolandse ondergrond
DPIA: Data Protection Impact Assessment
DOVA: Decentrale OV-autoriteiten
DSO: Digitaal Stelsel Omgevingswet
DROW: Duurzame Ruimtelijke Ontwikkeling en Waterbeheer
EEF: Energie Expertisecentrum Flevoland
EFRO: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling
EHS: Ecologische Hoofdstructuur
EU: Europese Unie
EZK: Economische Zaken en Klimaat
FBE: Faunabeheereenheid Flevoland
FEA: Flevolandse Energie Agenda
FVA: Fonds Verstedelijking Almere
GLB: Gemeenschappelijk Landbouwbeleid
GR: Gemeenschappelijke Regeling
GS: Gedeputeerde Staten
Ha: Hectare
HNP: Huis Nederlandse Provincies
HOV: Hoogwaardig Openbaar Vervoer
HOF: Wet Hof
IBT: Interbestuurlijk toezicht
ICT: Informatie- en Communicatie Technologie
IDA: Interprovinciale Digitale Agenda
IDS: Introductie Duurzaam Stortbeheer
IenW: Infrastructuur en Waterstaat
IFA: Investeringsimpuls Flevoland Almere
IKB: Individueel Keuze Budget
IMCF: Integraal Mobiliteitscentrum Flevoland
IPO: Interprovinciaal Overleg van en voor Provincies
IT: Information Technology
IUS: Invasieve Uitheemse Soorten
KO`s: Koninklijke onderscheidingen
KRW: Kaderrichtlijn Water
KPvV: Kennisplatform Verkeer en Vervoer
KvW: Kansen voor West
LAB: Lelystad Airport Businesspark
LG: Landelijk gemiddelde
LNV: Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit
MAAS: Mobility as a Service
MAB: Meerjaren Aanpak Bedrijfsvoering
MBVI: Meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud Vervangingsinvesteringen Infrastructuur
MC: Monte Carlo
MGA: Mutual Gains Approach
MIPOV: Model Informatieprofiel Openbaar Vervoer
MITC: Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum
MJOP: Meerjaren Onderhoudsplan Provinciehuis
MKB: Midden- en Kleinbedrijf
MRA: Metropoolregio Amsterdam
MRA-E: MRA Elektrisch
MRB: Motorrijtuigenbelasting
MSNF: Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland
MTR: Midterm review
MW: Megawatt
NBA: Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants
NDW: Nationale Databank Wegverkeersgegevens
NJO: Niet-jaarlijks onderhoud
NIE: Natuurinclusieve energietransitie
NLE: Nieuw Land Erfgoedcentrum
n.n.b.: Nog niet bekend
n.b.: Niet bepaald
NNN: Natuurnetwerk Nederland
NS: Nederlandse Spoorwegen
NSL: Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
NSP: Nationaal Strategisch Plan
NV: Naamloze Vennootschap
OFGV: Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
OMALA: Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere
OMFL: Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland
OV: Openbaar Vervoer
OV-SAAL: Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad
P&C: Planning & Control
P&O: Personeel en Organisatie
PAS: Programmatische Aanpak Stikstof
PJ: Petajoule
p-MIRT: Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport
PMR: Programma Mobiliteit en Ruimte
PN: Perspectiefnota
POB: Persoonlijk Ontwikkelbudget
PoC-fonds: Proof of Concept Fonds
POP3: Plattelandsontwikkelingsprogramma 3
PS: Provinciale Staten
RDW: Rijksdienst voor het Wegverkeer
RES: Regionale Energiestrategie
RHC HFA: Regionaal Historisch Centrum Het Flevolands Archief
RIEC: Regionaal Informatie en Expertisecentrum
RMP: Regionaal Mobiliteitsprogramma
ROM: Regionale Ontwikkelingsmaatschappij
RRAAM: Rijk-Regioprogramma Amsterdam, Almere, Markermeer
RRK: Randstedelijke Rekenkamer
Ruddo: Regeling uitzetting derivaten decentrale overheden
RVB: Rijksvastgoedbedrijf
SAF: Strategische Agenda Flevoland
SBAB: Samen Bouwen aan Bereikbaarheid
SBA: Stedelijke bereikbaarheid Almere
SBB: Staatsbosbeheer
SKBN: Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland
SMWF: Samen Maken We Flevoland
SPV: Strategisch Plan Verkeersveiligheid
SRE: Schiphol Real Estate
SUP`s: Strategische uitvoeringsprogramma’s
TBES: Toekomst Bestendig Ecologisch Systeem
TBO’s: Terreinbeherende organisaties
TMI: Technologische MKB Innovatieregeling
TWh: Terawattuur
UP: (college) Uitvoeringsprogramma
UvW: Unie van Waterschappen
VNG: Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VTH: Vergunning, toezicht en handhaving
VRN: Voortgangsrapportage Natuur
Fido: Wet Financiering decentrale overheden
Woo: Wet open overheid
Wob: Wet openbaarheid van bestuur
ZZL: Zuiderzeelijngelden