We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
|
---|
Doel (2023-2027)
6.1.1 OV is een aantrekkelijk alternatief voor de auto.
Resultaten 2025
Aanbod publieke mobiliteit (UA 1.9) en Bereikbaar landelijk gebied (UA 1.8)
Het bieden van openbaar vervoer (OV) is een wettelijke taak voor provincie Flevoland. Met de nieuwe term 'Publieke mobiliteit' wordt duidelijk dat we OV steeds meer in samenhang met andere mobiliteitsoplossingen organiseren. Bijvoorbeeld met Flexvervoer Flevoland (voorheen Regiotaxi). Het komende jaar voorzien we de volgende resultaten:
- De aansturing van de concessie IJssel-Vecht 2023-2035 is de basis. We werken met de vervoerder aan veilig, betaalbaar en betrouwbaar busvervoer onder de merknaam RRReis. In 2025 sturen we aan op een verbetering van de uitvoeringskwaliteit en het herstel van het OV-aanbod;
- De verantwoordelijkheid voor het OV in Almere is aan gemeente Almere gedelegeerd. In 2025 besluiten we over de delegatie voor de periode vanaf 2028.
- Wij houden toezicht op de uitvoering van de delegatie;
- Flexvervoer Flevoland, onder de merknaam flexRRReis (voorheen Regiotaxi): we bieden een mobiliteitssysteem dat de bereikbaarheid van onze inwoners borgt op tijden en plaatsen dat er geen regulier OV aanwezig is. Vooral voor de inwoners van de kleinere dorpen en het buitengebied is dit een aanvullende mobiliteitsoplossing op het reguliere openbaar vervoer.
- Wij zien, namens en samen met de gemeenten (m.u.v. Almere) toe op de uitvoering van het contract Regiotaxi en vanaf 1 juli 2025 het opvolgende contract Flexvervoer Flevoland
- In een participatietraject gaan wij met inwoners in het landelijk gebied in gesprek over hun mobiliteitsvraag en welke oplossingen er mogelijk zijn zodat de bereikbaarheid verbetert.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
6.1.2 Ontsluiten van (nieuwe) ruimtelijk-economische ontwikkelingen
Het OV moeten meegroeien met de groei van Flevoland, waarbij we in gebieden met een lage OVbezettingsgraad inzetten op vormen van deelvervoer, zoals ‘Mobility as a Servi ce.
Resultaten 2025
Aanbod publieke mobiliteit (UA 1.9)
- Op het gebied van het OV per spoor werken we samen met de spoorsector en medeoverheden binnen de MRA aan de realisatie van 'Programma Hoofdfrequent Spoor SAAL' (Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad) en via de 'Regionale Ontwikkelagenda Flevolijn/Hanzelijn' aan de verbetering van de dienstregeling van NS en verbetering van stations(omgevingen) zodat het treinproduct passend blijft bij de groei van het aantal inwoners van Flevoland.
- Voor de Lelylijn en andere strategische mobiliteits/OV-projecten: zie doel 6.2.1.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
6.1.3 Vraaggericht, betaalbaar en dekkend OV-netwerk met goede uitvoeringskwaliteit
Logisch OV-netwerk, met goede haltevoorzieningen en knooppunten .
Resultaten 2025
Aanbod publieke mobiliteit (UA 1.8 en 1.9)
- Ook hier geldt dat de aansturing van de concessie IJssel-Vecht voor het reguliere OV en het contract Regiotaxi/flexvervoer Flevoland de basis is.
- Het openbaar vervoer en andere vormen van mobiliteit als fiets en auto verbinden we met elkaar via hubs (knooppunten) die wij met andere wegbeheerders gaan realiseren. In 2025 richten we ons in samenwerking met gemeente Noordoostpolder op planvorming voor de hub Emmeloord (busstation Emmeloord), en wordt de vergroting van de fietsenstalling bij station Dronten afgerond. Na de zomer 2025 start de uitvoering van de hub in Urk waaraan we een financiële bijdrage hebben toegezegd.
We verbeteren de kwaliteit van OV-infrastructuur zodat reizigers comfortabel kunnen reizen, er een logisch netwerk van hubs (knooppunten) ontstaat dat voldoet aan de eisen uit onze hubstrategie èn de reisinformatie op de haltes actueel is. We werken onder andere aan:
- Een nieuwe gezamenlijke aanbesteding met de provincies Overijssel en Gelderland voor de DRIS-panelen en het sluiten van een contract (schermen met dynamische reisinformatie, DRIS);
- Besluitvorming over doorstromingsmaatregelen busverbinding station Lelystad Centrum naar Lelystad Airport (alternatief voor vrije busbaan).
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
6.1.4 Toegankelijk OV ook voor reizigers met een mobiliteitsbeperking
80% van de reizigers stapt op bij een halte die voldoet aan de eisen van fysieke toegankelijkheid, 50% stapt op bij een halte die tevens voldoet aan de eisen van visuele toegankelijkheid .
Resultaten 2025
In juni 2024 hebben GS het ‘Uitvoeringsprogramma toegankelijkheid OV 2024-2028’ vastgesteld. Dit plan voorziet in het toegankelijk maken van bijna 180 haltes en OV-knooppunten voor zowel reizigers met een fysieke mobiliteitsbeperking als een visuele beperking voor 2029. De realisatie is mede-afhankelijk van de co-financiering door gemeentelijke weggebruikers. In 2025 willen we de volgende resultaten bereiken:
- Een met wegbeheerders overeengekomen uitvoeringsplanning 2025-2028 voor het toegankelijk maken van bushaltes waarbij ook afspraken zijn gemaakt over de co-financiering door de wegbeheerders en starten we waar mogelijk met de uitvoering van de werkzaamheden.
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 41.106 | 41.731 | 38.348 | 38.348 | 38.348 | 38.348 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 8.845 | -2.819 | -2.277 | -2.277 | -2.277 | -2.277 | |||||||
Saldo | 32.261 | 38.912 | 36.070 | 36.070 | 36.070 | 36.070 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 38.951 | 35.957 | 35.957 | 35.957 | 35.957 | ||||||||
Zomernota 2024 | -39 | -39 | -39 | -39 | -39 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 38.912 | 35.918 | 35.918 | 35.918 | 35.918 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 153 | 153 | 153 | 153 | |||||||||
1 | Uitbreidingsvergoeding delegatie OV gemeente Almere | 205 | 205 | 205 | 205 | ||||||||
Overig | -52 | -52 | -52 | -52 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Uitbreidingsvergoeding delegatiebesluit OV gemeente Almere
Op 5 juli 2016 hebben GS de bevoegdheden voor het busvervoer in Almere gedelegeerd aan gemeente Almere. PS hebben ingestemd met een aanvullende bekostiging voor de uitbreiding van het busvervoer, dat is de ‘uitbreidingsvergoeding’. Uitbreiding was nodig vanwege de stadsuitbreiding, zoals de ontwikkeling van het inwonertal in de betreffende uitbreidingswijken. Voorgesteld wordt om het budget ‘Openbaar streekvervoer’ met ingang van 2025 (op basis van inwonergroei in 2023) structureel met € 0,21 mln. te verhogen, ten laste van het begrotingssaldo. Dit in lijn met eerdere besluitvorming bij vaststelling van het delegatiebesluit.
Daarnaast is de begrotingspost met ingang van 2025 structureel met € 0,13 mln. verhoogd, omdat de met gemeente Almere in 2016 afgesproken berekeningssystematiek van het indexpercentage voor 2025 uitkomst op een percentage dat 0,7% hoger is dan het in deze begroting collectief toegepaste indexcijfer voor subsidies. De dekking hiervoor is gevonden binnen de stelpost 'Loon- en prijscompensatie'.