We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
|
---|
Doel (2023-2027)
6.2.1 Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen.
Resultaten 2025
Agendering (rijks)infrastructuur (UA1.1, UA1.2, UA1.3)
De provincie werkt met de gemeenten, met de regiopartners in de MRA en met het Rijk, onder andere via het programma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid' (SBaB), samen om te komen tot afspraken op het gebied van mobiliteit om hiermee de nationale ruimtelijke opgaven mogelijk te maken. Het komende jaar verwachten we voortgang in een aantal relevante ontwikkelingen te bereiken:
- MIRT onderzoek Lelylijn, inclusief verkenning tunnel Ketelbrug;
- (Afspraken over) de start rijksprojectteam verbreding A6;
- MIRT-verkenning A27;
- verwerking van de uitkomsten uit het onderzoek (2024) naar de multimodale bereikbaarheid bij realisatie van de woningbouwambities in het ruimtelijk arrangement Vervolg onderzoek Multimodale bereikbaarheid Lelystad Zuid.
Verbeterde verkeersveiligheid
Het ongevallenbeeld in Flevoland op de provinciale wegen is diffuus. Om de dalende lijn van het aantal ernstig en dodelijke verkeersslachtoffers van de voorgaande jaren door te zetten, heeft Flevoland gekozen voor een risico gestuurde aanpak. Dit in aansluiting op de landelijke aanpak Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Deze aanpak staat voor een proactieve aanpak, waar maatregelen worden getroffen daar waar het verkeersveiligheidsrisico het grootst is. Dit doen wij door ons te richten op locaties en doelgroepen die een hoger risico op verkeersongevallen kennen. Een onderdeel van deze risico gestuurde aanpak is de categorisering van wegen, naast de verkeersveiligheidscampagnes en handhaving.
Verbeterde fietsinfrastructuur
Ter stimulering van het fietsgebruik en verbetering van de verkeersveiligheid pakken we fietsknelpunten aan, treffen we verkeersveiligheidsmaatregelen en het realiseren we hoogwaardige fietsroutes. Deze staan geprogrammeerd in het MBVI.
Verkenning in 2025:
- Fietspad nabij aansluiting Nijkerkerweg, Slingerweg;
- Fietspad, Markerwaarddijk;
- Fietspad Blocq van Kuffeler, Oostvaardersdijk;
- Hoogwaardige fietsroute Almere-Zeewolde met aansluiting Huizen/Hilversum.
Uitvoering 2025
Fietspad Vogelweg; Verbreden fietspad en ontbrekende schakel toevoegen Gooimeerdijk Oost.
Maatregelen fietsstimulering
Naast bovenstaande investeringen in de verbetering van de infrastructuur voor de fiets voeren we ter stimulering van het fietsgebruik we campagnes, onderzoeken we de fietsbeleving en realiseren we fietspauzepunten.
Strategisch mobiliteitsbeleid & advies
We ontwikkelen beleid en leveren input voor diverse provinciale, regionale en nationale beleidsprocessen, zoals het ruimtelijk arrangement, de omgevingsvisie en de Mobiliteitsvisie 2050 van het Rijk en de Landelijke Aanpak Mobiliteitstransitie. Ook verkennen we, samen met de provincies Utrecht, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland, wat de potentie is van een nieuwe goederenvervoercorridor Noordoost.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
6.2.2 Knelpunten buiten Flevoland, die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland, zijn opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan .
Resultaten 2025
Samen met regionale partners willen we met het Rijk komen tot afspraken over:
- Starten van de voorbereiding van de verbreding N50 (UA 1.6);
- De verbreding van de sluis, bruggen en vaargeulen bij Kornwerderzand.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
6.2.3 Bereikbaarheid in Flevoland is verbeterd door de inzet van smart mobility.
- De bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Flevoland is verbeterd;
- Stimuleren van de economische ontwikkeling: bedrijvigheid, kennisontwikkeling en werkgelegenheid;
- Samenwerken in de uitvoering met lokale (markt)partijen, in een regionale en landelijke setting.
Resultaten 2025
MaaS-ecosysteem
We bereiden de ontwikkeling van een MaaS-ecosysteem (Mobility as a Service) voor, inclusief openbaar, regiotaxi (flexvervoer) en deelvervoeroplossingen. Dit bevordert een slimme, duurzame mobiliteitsketen van deur tot deur, wat de bereikbaarheid van landelijke gebieden verbetert en een alternatief biedt voor de privéauto.
Samenwerking mobiliteit Rijk-Regio
Samen met het Rijk, gemeenten en regionale partners in Noordwest Nederland werken we aan de landelijke en regionale mobiliteitstransitie. Voorbeelden hiervan zijn de Krachtenbundeling Smart Mobility, het DMI-ecosysteem, het MRA Platform Smart Mobility, het Nationaal Dataportaal Wegverkeer, de Nationale Toegangspoort Mobiliteitsdata en het Regieteam Noord-Holland Bereikbaar.
Verkeersmanagement
De ontwikkeling van verkeersmanagement door gebruik van Smart Mobility -toepassingen gaat een volgende fase in. Op basis van de beschikbaarheid van mobiliteitsdata, faciliteren en leveren we data voor gepersonaliseerde reisinformatie, onder andere bij wegwerkzaamheden en evenementen om de regionale bereikbaarheid in stand te houden. Deze toepassingen helpen kennis en ervaring op te doen over hoe verkeersstromen structureel geoptimaliseerd kunnen worden voor betere doorstroming en hinderbeperking.
Digitalisering Regionale Mobiliteitsdata
We realiseren een data-gedreven mobiliteitsbeleid door het centraal beschikbaar stellen van regionale publieke mobiliteitsdata via het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata. Dit voldoet aan de nieuwe Europese Verordening voor Real-Time Traffic Information door een structurele registratie van wegnetwerkdata.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
6.2.4 De mobiliteit is verduurzaamd om de CO2-uitstoot door mobiliteit in Noord-Holland en Flevoland samen te verminderen tot maximaal 4,2 megaton in 2030 en uiterlijk in 2030 te voldoen aan de WHO-advieswaarden voor luchtkwaliteit (fijnstof en stikstof).
Resultaten 2025
Duurzamere mobiliteit (UA 4.6)
Deze doelstelling vloeit voort uit deze landelijke en EU regelgeving en is ook onderdeel van het nog steeds geldende 'Programma Mobiliteit en Ruimte'. In het coalitieakkoord is dit opgenomen als “1. We komen met een provinciaal klimaatplan richting 2050, conform landelijke en Europese regelgeving (Klimaatakkoord). Er worden tussendoelen opgesteld met een tussentijdse evaluatie.” In het kader van deze verduurzaming verwachten we de volgende resultaten te boeken:
- We stellen een rapportage op in de vorm van een uitvoeringsagenda. Deze is toegezegd in de Programmabegroting 2024. Deze zullen we met gemeenten monitoren en actualiseren. Naast maatregelen door gemeenten en maatschappelijke partners, bevat deze uitvoeringsagenda maatregelen die we zelf uitvoeren, zoals de uitrol van laadinfrastructuur via MRA-Elektrisch, verkenning van mogelijke locaties voor Clean Energy Hubs en regionale hubs voor bouwlogistiek, het bieden van alternatieve vervoerswijzen voor de auto en het vergroten van de aantrekkelijkheid daarvan (zie onder andere fiets en OV), het bevorderen van smart mobility toepassingen om het mobiliteitssysteem efficiënter, duurzamer en veiliger te maken.
Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 0 | 8.480 | 8.690 | 8.184 | 7.934 | 7.934 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | -390 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Saldo | 0 | 8.090 | 8.690 | 8.184 | 7.934 | 7.934 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 8.497 | 8.575 | 8.019 | 8.019 | 8.019 | ||||||||
Zomernota 2024 | -407 | -158 | -108 | -108 | -108 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 250 | 250 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 8.090 | 8.667 | 8.161 | 7.911 | 7.911 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 23 | 23 | 23 | 23 | |||||||||
Overig | 23 | 23 | 23 | 23 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de Zomernota 2024 en de Perspectiefnota 2025-2028.