We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
|
---|
Doel (2023-2027)
6.3.1 De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd ten behoeve van het goed kunnen functioneren van onze samenleving.
Resultaten 2025
Projecten Infrastructuur
We geven uitvoering aan de projecten en verkenningen zoals vastgesteld in het 'MBVI' en het 'Programma Mobiliteit en Ruimte'.
Bereikbare en bevaarbare vaarwegen
We zorgen voor een goede bereikbaarheid en bevaarbaarheid van het provinciale vaarwegenet en het stimuleren van het recreatief gebruik van de vaarwegen
Bereikbare en bevaarbare vaarwegen
We zorgen voor een goede bereikbaarheid en bevaarbaarheid van het provinciale vaarwegenet en het stimuleren van het recreatief gebruik van de vaarwegen.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
6.3.2 De kwaliteit van onze infrastructuur is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de verkeersveiligheid verbeteren .
Resultaten 2025
Veilige en betrouwbare infra
De provincie is eigenaar en beheerder van infrastructuur, zoals wegen, kunstwerken, vaarwegen, bomen, groen- en beheerstroken, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties en andere objecten. Vanuit onze provinciale zorgplicht is in 'Strategisch Uitvoeringsprogramma' (SUP 3.0) de doelstelling opgenomen: “het veilig en beschikbaar houden van de provinciale infrastructuur, op een (kosten)efficiënte manier”.
Om invulling te geven aan deze doelstelling wordt het volgende bereikt/uitgevoerd in 2025:
- 90% van het areaal wordt onderhouden op kwaliteitsniveau B;
- De wachttijd bij de bruggen en sluizen is maximaal 60 minuten, en tijdens het hoogseizoen wordt er bediend van 07:30-22:00 uur;
- 98% van de tijd zijn onze bruggen, sluizen en verkeersregelinstallaties beschikbaar;
- We voeren de gladheidsbestrijding uit, 98% van de strooiacties is op tijd;
- De wegen worden wekelijks geschouwd;
- Daarnaast voeren we calamiteitenmanagement uit op de belangrijkste wegen;
- Conform het wettelijke kader voeren we de vergunningsverlening uit zoals bedoeld in de omgevingsverordening. Aanvragen zijn binnen 8 weken afgehandeld.
Deze resultaten dragen uiteindelijk ook bij aan het doel zoals beschreven in 6.3.1. De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd ten behoeve van het goed kunnen functioneren van onze samenleving.
Langs de provinciale wegen van provincie Flevoland liggen beheerstroken. Deze stroken zijn eigendom van de provincie en zijn bedoeld als (gras)berm maar zijn in sommige gevallen in gebruik genomen door de aangrenzende bewoners. Omdat dit oneigenlijk gebruik onwenselijk is, is de provincie in 2024 gestart met gesprekken met de bewoners om nieuwe afspraken te maken over het gebruik dan wel het terugvorderen van deze stroken als grasberm. Gelet op het aantal dossiers (circa 90), loopt dit traject door in 2025.
Rapport afschrijvingstermijnen (UA 1.5)
We stellen een onderzoeksrapport afschrijvingstermijnen op. In het coalitieakkoord is opgenomen dat voor de benodigde vervanging van ‘kunstwerken’ (bruggen, sluizen, viaducten) er vanaf 2024 een structureel extra bedrag van 2 mln. euro beschikbaar komt. Wanneer dit niet toereikend is om de benodigde investeringen te dekken, onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn van het aanpassen van de afschrijvingstermijnen in het 'Programma Mobiliteit en Ruimte'. In 2025 zal er dan ook een onderzoek worden uitgevoerd naar de afschrijvingstermijnen. Dit resulteert in een onderzoeksrapportage naar de afschrijvingstermijnen.
Uitgevoerd MBVI vanuit kader SUP
Vanuit het vastgestelde kader SUP 3.0 voeren we het MBVI uit. In het SUP 3.0 heeft PS vastgesteld binnen welke kaders en doelstelling het beheer en onderhoud aan de provinciale infrastructuur uitgevoerd dient te worden. Jaarlijks wordt op basis van het SUP 3.0 een programmering opgesteld om te zorgen voor een veilige en beschikbare infrastructuur, dit vanuit (kosten)efficiënt beheer.
Naast het jaarlijks onderhoud en de gladheidsbestrijding, wordt er niet-jaarlijks onderhoud en vervangingen uitgevoerd. Deze onderhoudsmaatregelen worden jaarlijks geprogrammeerd en door PS vastgesteld binnen het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervangingsinvesteringen Infrastructuur' (MBVI).
In 2025 voeren we het volgende uit om dit resultaat te bereiken:
- We stellen een programmering op voor de periode 2026-2030;
- De maatregelen van 2026 worden vastgesteld (MBVI);
- We geven uitvoering aan de beheerplannen;
- De geprogrammeerde onderhoudsmaatregelen voor het jaar 2025 worden uitgevoerd.
- Er wordt over de voortgang gerapporteerd op basis van voortgangsrapportages (VGR’s), en afsluitend via de jaarrekening.
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 32.282 | 37.766 | 33.746 | 34.578 | 35.050 | 35.910 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -1.213 | -474 | -474 | -474 | -474 | -474 | |||||||
Saldo | 31.068 | 37.292 | 33.272 | 34.104 | 34.575 | 35.436 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 37.495 | 33.378 | 34.337 | 35.579 | 35.579 | ||||||||
Zomernota 2024 | -203 | 23 | 23 | 23 | 23 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 37.292 | 33.402 | 34.361 | 35.603 | 35.603 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | -130 | -257 | -1.027 | -167 | |||||||||
1 | Actualisering kapitaallast | -130 | -257 | -1.027 | -167 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Actualiseren kapitaallasten
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen en het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Deze worden (deels) verrekend met de daartoe ingestelde reserve 'Activering kapitaallasten vervangingsinvesteringen' (VVI).