We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
|
---|
Doel (2023-2027)
7.1.1 De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van provincie Flevoland te versterken zijn benut. De Commissaris van de Koning kan zijn ambt met daarin de rijkstaken adequaat uitvoeren.
Resultaten 2025
Bestuurszaken (UA 7.1, UA 7.7, UA 7.8)
De uitvoering van bestuurszaken kent een aantal doorlopende taken en enkele bijzonderheden. Concrete resultaten voor het komend jaar zijn onder andere:
- We voeren het besluitvormingsproces uit. Om eenheid van bestuur te bevorderen werken we op basis van transparante en democratisch gelegitimeerde beleids- en besluitvorming;
- Voor het vieren en herdenken van belangrijke gebeurtenissen in de provincie wordt een beleids- en subsidiekader 'Vieren en Herdenken' opgesteld zodat een basis wordt gelegd voor het beoordelen van subsidieaanvragen uit de samenleving;
- In 2025 zal het eerste jaarverslag van de Commissaris van de Koning verschijnen. Het jaarverslag is de bestuurlijke verantwoording van de uitoefening van zijn ambt.
Kader regionale samenwerking (UA 7.9)
De provincie start met het opstellen van een vast kader waarmee we kunnen sturen in het ontwikkelen van (regionale) strategische betrekkingen. Per regionaal samenwerkingsverband wordt aan de hand van een ambitieagenda bepaald welke middelen de provincie hieraan wil verbinden.
Public affairs route (CUA 7.9)
Het is belangrijk om als provincie Flevoland een eigen strategische agenda te voeren om Flevolandse belangen goed over het voetlicht te brengen. Dit vraagt een geregisseerde aanpak van onze public affairs strategie en werkwijze. Dit doen we door elk kwartaal scherpe keuzes te maken wat betreft onze (bestuurlijke) lobbyprioriteiten. Voor 2025 brengen we hier verdieping in aan door de lobbyonderwerpen in Nederland en Europa op elkaar af te stemmen op zo'n manier dat er een versterkend effect is. Ook ontwikkelen we in 2025 een strategisch plan wat betreft onze strategische relaties.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
7.1.2 Doelen van onze inspanningen zijn het beïnvloeden van aanstaande Europese maatregelen en wet- en regelgeving met een zo gunstig (of zo min mogelijk negatief) effect voor Flevoland en het verbinden van Flevolandse investeringsprojecten aan Europese financiering.
Resultaten 2025
Hiervoor wordt verwezen naar de opgenomen resultaten in programmaonderdeel 3.1.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Binnen public affairs wordt de lobby in Brussel en Den Haag afgestemd en middels lobbyfiches wordt het bestuur geëquipeerd om adequaat en adaptief te acteren.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
7.1.3 Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur en het voorkomen en tegengaan van ondermijning.
Resultaten 2025
Interbestuurlijk toezicht
Periodiek voert de provincie toezicht uit op terreinen waarin zij wettelijk daartoe opdracht hebben. We houden het komend jaar toezicht op de volgende aspecten:
- Toezicht wonen en migratie;
- Coördinatie huisvesting Oekraïners en asiel:
- In 2025 worden voldoende opvangplekken gerealiseerd voor asielzoekers en Oekraïense ontheemden;
- In 2025 worden gemeenten 2 maal per jaar beoordeeld of zij hun wettelijke taak op het gebied van huisvesting vergunninghouders naar behoren uitvoeren.
- Specifiek toezicht is het financieel toezicht op de 6 gemeenten in Flevoland en 3 verbonden partijen (IBT) FT. Het uitoefenen van licht financieel toezicht op het waterschap;
- Archeologie en monumenten;
- Archieven;
- Uitvoering Omgevingswet.
Administratief beleid en advies Nazorgfonds
Voor de financiering van nazorg voor gesloten stortplaatsen is er een provinciaal Nazorgfonds. Het Nazorgfonds is op grond van artikel 15.47 van de Wet Milieubeheer een zelfstandige rechtspersoon en heeft een Dagelijks Bestuur en een Algemeen Bestuur. Voor het financieel beleid, (fonds)beheer en opstellen van de begroting en jaarrekening maakt het Nazorgfonds gebruik van door provincie Flevoland gedetacheerde medewerkers.
Eigentijds Bestuur (UA 7.6, UA 7.7)
Dit resultaat houdt in dat de betrokkenheid van de samenleving bij de totstandkoming en uitvoering van provinciaal beleid wordt bevorderd. Daartoe wordt komend jaar het vastgestelde participatiebeleid uitgevoerd en daarnaast een participatieverordening opgesteld.
Bestuurlijke integriteit
- Nadat de gedragscode Bestuurlijke integriteit is vastgesteld, zal in 2025 het protocol Integriteitsschending worden opgesteld als handelingsperspectief en sluitstuk van het bevorderen van bestuurlijke integriteit.
- Om veiligheid op bestuurlijk niveau te bewaken wordt een Agressieprotocol opgesteld waarin preventief en handelend kan worden opgetreden in geval van externe dreiging en agressie jegens de persoon van de bestuurder of een bestuurlijk orgaan.
- De uitvoering van de wet Bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur wordt geactualiseerd in een provinciaal Bibob-beleid.
Belangenbehartiging en signalering in Europa (UA 3.8, UA 5.3 t/m 5.5, UA 5.7, UA 5.8, UA 5.10, UA 5.11, UA 6.5, UA 6.7, UA 7.9)
Behartigen van Flevolandse belangen, beïnvloeden van nieuwe maatregelen van de Europese Unie en koppelen van concrete projecten aan Europese financieringsprogramma’s.
Middelen
7.1 Bestuur | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 3.544 | 3.358 | 3.164 | 2.853 | 2.674 | 2.263 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -195 | -27 | -50 | -50 | -50 | -50 | |||||||
Saldo | 3.349 | 3.331 | 3.114 | 2.803 | 2.624 | 2.213 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 3.256 | 3.124 | 2.813 | 2.634 | 2.222 | ||||||||
Zomernota 2024 | 75 | 150 | 150 | 150 | 150 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 3.331 | 3.274 | 2.963 | 2.784 | 2.372 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | -160 | -160 | -160 | -160 | |||||||||
1 | Herverdeling IPO vereniging | -137 | -137 | -137 | -137 | ||||||||
Overig | -23 | -23 | -23 | -23 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Herverdeling IPO vereniging
Vanaf de Programmabegroting 2025 is er in plaats van een separate begrotingen voor IPO-bureau en uitvoeringsorganisatie BIJ12, door het IPO gekozen voor een integrale begroting voor IPO-vereniging waarin de activiteiten van beiden partijen zijn gecomprimeerd. Dit leidt tot meer duidelijkheid en geeft beter inzicht in de totale activiteiten die IPO voor ons uitvoert. We willen in het kader van consistentie en in het hanteren van een bestendige lijn in de verdeling van de lasten over programma's bij deze nieuwe indeling aansluiten. Deze nieuwe verdeling heeft geleid tot een minimaal financieel effect op de totale bijdrage aan de IPO-vereniging, maar leidt wel tot een verschuiving tussen programma's.