We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
|
---|
Doel (2023-2027)
7.2.1 Politiek aan het roer, met de Flevolandse agenda.
Resultaten 2025
Presidium
Met het instellen van het Presidium in 2024, is het Presidium belast met een aantal taken die zorgdragen dat de politiek aan het roer staat met de Flevolandse agenda. De taken zijn onder andere die van dagelijks bestuur van Provinciale Staten en het beheren van de lange termijn agenda.
Het fungeren als dagelijks bestuur van PS heeft als doel PS zo goed mogelijk in positie te brengen. Het Presidium geeft uitvoering aan deze taken die door PS op hoofdlijnen zijn vastgelegd. In 2025 resulteert dit in een concretisering en vastlegging van de werkwijze van het Presidium zoals in 2024 is ingesteld.
Strategische advisering
De Statengriffie levert strategische adviezen op politieke thema’s, regionale ontwikkelingen, de inzet van instrumenten, de rolneming en positionering van de Staten en individuele Statenleden.
Participatie
Voor het verder vormgeven van participatie volgt een plan voor inwonerbetrokkenheid en wordt een participatieagenda vormgegeven.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
7.2.2 Sturend gedurende de opgave .
Resultaten 2025
Stukkenstroom en agenda beheer
Het beheer van de lange termijn agenda en stukken op apolitieke en neutrale wijze toetsen op kwaliteit en proces is onderdeel van de taak van het presidium. Dit resulteert in een Provinciale Staten die zich niet druk hoeven te maken over de kwaliteitsvraag en de procedurevraag en zich in de politieke arena kunnen richten op de toekomst van Flevoland. Daarbij is PS in positie om tussentijds bij te sturen op de diverse opgave die voorliggen.
Commissie Planning & Control
De commissie Planning & Control adviseert Provinciale Staten aangaande de Planning & Control-cyclus en de verschillende Planning & Control-producten.. Advisering ziet toe op de aandachtspunten voor de commissie, die PS bij het instellingsbesluit hebben meegegeven. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van indicatoren en de rapportagemomenten in de Planning & Control.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
7.2.3 Toegankelijke informatie voor Provinciale Staten en andere belanghebbenden .
Resultaten 2025
Stateninformatiesysteem
Het in 2024 gestarte project ter versterking van de informatiepositie van PS, resulteert in 2025 tot een verbetering van het Stateninformatiesysteem op de website stateninformatie.flevoland.nl en de bijbehorende app. De verbetering van het Stateninformatiesysteem bevat een nieuwe ordening van informatie en nieuwe zoekfunctionaliteiten. Dit vergroot de vindbaarheid van informatie voor PS en andere belanghebbenden.
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
Doel (2023-2027)
7.2.4 Passende orde en ondersteuning bij “politiek aan het roer” .
Resultaten 2025
Facilitering
De Statengriffie faciliteert de volgende gremia in haar rol en activiteiten:
- Provinciale Staten;
- Presidium;
- Commissie Economie Mobiliteit & Samenleving;
- Commissie Ruimte Natuur & Duurzaamheid;
- Commissie Planning & Control;
- Werkgroep routekaart Provinciale Staten;
- Werkgroep samenwerkingsafspraken GS/PS omgevingswet;
- Werkgroep vergroten politieke jongerenparticipatie;
- Klankbordgroep Commissaris van de Koning;
- Klandkborggroep Informatievoorziening;
- Programmaraad van de Randstedelijke Rekenkamer;
- Commissie Bestuur en Financiën van de Randstedelijke Rekenkamer;
- Rapporteurs van regionale samenwerking;
- Politiek (regio) overleg.
Regelement van Orde
Het Reglement van Orde wordt geactualiseerd met daarin de inbreng vanuit de afgelopen Statenconferenties en de taken van het Presidium.
Middelen
7.2 Provinciale Staten | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 2.450 | 2.715 | 2.771 | 2.845 | 3.032 | 2.744 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Saldo | 2.434 | 2.715 | 2.771 | 2.845 | 3.032 | 2.744 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 2.528 | 2.593 | 2.667 | 2.853 | 2.593 | ||||||||
Zomernota 2024 | 187 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 82 | 82 | 82 | 82 | ||||||||
Kader | 2.715 | 2.675 | 2.749 | 2.935 | 2.675 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 97 | 97 | 97 | 69 | |||||||||
Overig | 97 | 97 | 97 | 69 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de Zomernota 2024 en de Perspectiefnota 2025-2028.