We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
|
---|
Doel (2023-2027)
8.1.1 Wij staan voor een financieel gezonde provincie met een transparante en structureel sluitende begroting.
Daarbij passen we de financiële afspraken uit het Coalitieakkoord 2023-2027 “Toekomst voor het nieuwe land” toe.
Resultaten 2025
Het naleven van de financiële afspraken van het coalitieakkoord
- Wij nemen een voorstel in principe niet in behandeling als een financiële dekking of gedegen risicoanalyse ontbreekt.
- Structurele lasten dekken we met structurele baten en incidentele lasten met incidentele baten. Onttrekkingen uit reserves beschouwen we als incidentele baten, met uitzondering van de onttrekkingen voor kapitaallasten.
- We doen alleen een beroep op de post ‘onvoorzien’ voor uitgaven die onvoorzienbaar, onuitstelbaar of onoplosbaar zijn.
- Hoe we financiële meevallers (niet-geraamde inkomsten of het rekeningresultaat) besteden, bepalen we op gezette momenten in de reguliere planning- en controlcyclus. Op die manier kunnen we een integrale afweging tussen de voorstellen maken.
- Tegenvallers vangen we in principe op binnen het programmaonderdeel.
- PS stellen de programmabegroting vast op het niveau van de programmaonderdelen. Binnen een programmaonderdeel mogen GS producten wijzigen.
- Onze tarieven en heffingen zijn niet hoger dan nodig is om de kosten te dekken, waarbij we ongewenste maatschappelijke effecten vermijden. Dit doen we door onze kosten scherp in de gaten te houden en overbodige regels te schrappen.
- Voor nieuw beleid hanteren we de volgende prioriteitsregels:
1. opgelegd door het Rijk of de EU
2. voortkomend uit het coalitieakkoord/ uitvoeringsprogramma
3. autonoom nieuw/wenselijk beleid
- Als het Rijk in het kader van decentralisatie nieuwe taken bij ons neerlegt, is ons uitgangspunt dat wij ook de bijbehorende financiële middelen krijgen.
- Voor de opcenten motorrijtuigenbelasting houden we vast aan maximaal 1% indexatie.
Passende P&C-producten (UA 7.4, UA 7.5)
De coördinatie, de consolidatie, en het opstellen van de bestuurlijke P&C-producten als ook het begeleiden van het bestuurlijke traject. Dit betreffen:
- Jaarstukken
- Perspectiefnota
- Zomernota
- Begroting
- Slotwijziging
Middelen
8.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 51 | 15.014 | 6.524 | 11.237 | 16.842 | 25.885 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -214.562 | -227.436 | -217.296 | -216.794 | -221.169 | -226.959 | |||||||
Saldo | -213.510 | -212.422 | -210.772 | -205.557 | -204.327 | -201.074 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | -209.434 | -203.481 | -198.315 | -194.465 | -196.298 | ||||||||
Zomernota 2024 | -2.988 | -173 | -173 | -173 | -173 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | -6.220 | -6.165 | -10.248 | -5.827 | ||||||||
Kader | -212.422 | -209.874 | -204.653 | -204.887 | -202.298 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | -898 | -904 | 560 | 1.224 | |||||||||
1 | Actualisatie salarislasten PB2025 | -331 | -463 | -463 | -567 | ||||||||
2 | Actualisatie budgetten n.a.v. stijgende bezetting | -320 | -320 | -320 | -320 | ||||||||
3 | Ontwikkelfonds Flevoland Leert | -250 | -250 | -250 | -250 | ||||||||
4 | Uitbreidingsvergoeding delegatie OV gemeente Almere | -205 | -205 | -205 | -205 | ||||||||
5 | Herverdeling IPO vereniging | -105 | -105 | -105 | -105 | ||||||||
6 | Egalisatie meerjarenperspectief 2027/2028 (Algemene Reserve) | 0 | 0 | 1.026 | 2.041 | ||||||||
7 | Actualisering kapitaallast | 331 | 457 | 896 | 649 | ||||||||
Overig | -19 | -19 | -19 | -19 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Actualisatie salarislasten
Enerzijds wordt de begroting aangepast door een aantal aanvullingen op de CAO, zoals toelagen, PBDI, stage en wet participatie (€ 0,26 mln.). Deze staan wel beschreven in de Perspectiefnota 2025-2028.
Anderzijds worden de salaris gerelateerde budgetten aangepast aan de nieuwe salarisbegroting (voor 2025
€ 0,08 mln., 2026 en 2027 € 0,21 mln. en 2028 € 0,31 mln.).
Vanaf 2025 wordt de salarisbegroting gekoppeld aan de formatie tegen 100% inschaling.
2. Actualisatie budgetten n.a.v. stijgende bezetting
Als gevolg van stijgende bezetting dienen een aantal budgetten aangepast te worden, zoals reiskosten, personeelsvereniging, decentrale bedrijfsvoeringslasten en wet participatie. Dekking wordt gevonden binnen de stelpost loon- en prijsontwikkeling.
3. Ontwikkelfonds Flevoland Leert
De provincie heeft de komende jaren grote behoefte aan goed gekwalificeerd personeel, zoals voor de grote transitieopgaven. Maar net als in andere regio's heeft Flevoland te maken met een flinke krapte op een snel veranderende arbeidsmarkt. Provincie Flevoland heeft in samenwerking met partners een verkenning laten uitvoeren naar een Ontwikkelfonds voor het om- en bijscholen van Flevolanders. Het Ontwikkelfonds Flevoland Leert, zoals aangekondigd in de Perspectiefnota 2025-2028, heeft als doel om het om- en bijscholen van de inwoners van Flevoland te stimuleren. Ook werkgevers die gevestigd zijn in provincie Flevoland kunnen een bijdrage aanvragen. Het plan is om met ingang van 2025 vouchers beschikbaar te stellen voor om- en bijscholing. Ter financiële dekking van het provinciaal aandeel (inclusief de uitvoeringskosten) in dit fonds, waarin ook verschillende partners (verenigd in de ‘coalition of the willing’) participeren, is gedurende de periode 2025-2028 een jaarlijks budget van € 0,25 mln. begroot ten laste van het begrotingssaldo.
4. Uitbreidingsvergoeding delegatie OV gemeente Almere
Op 5 juli 2016 hebben GS de bevoegdheden voor het busvervoer in Almere gedelegeerd aan gemeente Almere. PS hebben ingestemd met een aanvullende bekostiging voor de uitbreiding van het busvervoer, dat is de ‘uitbreidingsvergoeding’. Uitbreiding was nodig vanwege de stadsuitbreiding, zoals de ontwikkeling van het inwonertal in de betreffende uitbreidingswijken. Voorgesteld wordt om het budget ‘Openbaar streekvervoer’ met ingang van 2025 (op basis van inwonergroei in 2023) structureel met € 0,21 mln. te verhogen, ten laste van het begrotingssaldo. Dit in lijn met eerdere besluitvorming bij vaststelling van het delegatiebesluit.
Daarnaast is de begrotingspost met ingang van 2025 structureel met € 0,13 mln. verhoogd, omdat de met gemeente Almere in 2016 afgesproken berekeningssystematiek van het indexpercentage voor 2025 uitkomst op een percentage dat 0,7% hoger is dan het in deze begroting collectief toegepaste indexcijfer voor Subsidies. Dekking hiervoor is gevonden binnen de stelpost 'Loon- en prijscompensatie'.
5. Egalisatie meerjarenperspectief 2027/2028 ('Algemene reserve')
In de jaren 2027 en 2028 verwachten wij een tekort van respectievelijk € 1,2 mln. en € 2,4 mln. Dit wordt veroorzaakt doordat de meicirculaire een andere uitkomst heeft dan aangenomen in de perspectiefnota. Door de inzet van de vrij ruimte en de eerste twee jaren en het oormerk ‘Egalisering meerjarenperspectief’ (vanuit de ‘Algemene reserve’) is het effect gemitigeerd .
6. Actualiseren kapitaallasten
De kapitaallasten (afschrijvingen) zijn geactualiseerd aan de hand van de Activastaat 2025-2028, die is
bijgesteld op basis van actuele investeringsprognoses. Als gevolg van een gewijzigde fasering van
investeringen treden er verschuivingen op in de kapitaallasten.