We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen.
|
---|
Doel (2023-2027)
2.3.1 Het watersysteem is beter toekomstbestendig en draagt bij aan de hoofddoelen van het landelijk gebied: Toekomstbestendige landbouw en het herstel van de biodiversiteit. We zetten daarbij in op het versterken van het bodem- en watersysteem.
Resultaten 2025
Grondwater
We werken aan het ontwikkelen en in stand houden van een zodanige grondwatersituatie (zowel kwalitatief als kwantitatief) dat, naast een duurzaam gebruik, ook een duurzame ontwikkeling van andere functies, zoals natuur, is gewaarborgd. We geven uitvoering aan de nationale regelgeving, de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW), de Grondwaterrichtlijn (GWR) en de Nitraatrichtlijn. De aandacht richt zich op de grondwaterkwaliteit en kwantiteit in het algemeen en op de bescherming van drinkwater (grondwaterbeschermingsgebieden) in het bijzonder.
De resultaten voor 2025 bestaan uit:
- We hebben het beleid voor grondwaterverontreinigingen geëvalueerd en doorontwikkeld (WP actie 2);
- Op basis van de Flevolandse aanpak schadelijke stoffen (ZZS) die in 2024 tot stand is gekomen, is verdere invulling gegeven aan de daaruit voortkomende acties en het verder ontwikkelen van handelingsperspectieven voor diffuse grondwaterverontreinigingen (WP actie 3);
- Gezamenlijk met Rijk en in interprovinciaal verband is gewerkt aan de voorbereidingen van het 8e nitraatactieprogramma dat vanaf 2026 in werking zal treden (geen WP actie, is wettelijk).
Drinkwater
Het provinciaal driesporen drinkwaterbeleid (besparing - innovaties - grondwaterbescherming) wordt verder uitgevoerd, geïmplementeerd en doorontwikkeld. De systeemtransitie (besparing en innovatie) wordt onder meer opgepakt in de woningbouwtransitie (huishoudens) en het economisch programma (bedrijven). Verder wordt in interprovinciaal verband en samen met het Rijk gewerkt aan het implementeren en uitvoeren van de nationale beleidsnota drinkwater, onder meer gericht op drinkwaterbesparing en vormgeven en implementeren van de wettelijke zorgplicht. Op landelijk niveau werken we mee aan het aanpassen van wet- en regelgeving (door het Rijk), wat nodig is om innovaties door te voeren. Daarnaast werken we interprovinciaal samen om het beschikbare grondwater als bron voor drinkwater optimaal te benutten.
De resultaten voor 2025 bestaan uit:
- Samen met het Rijk en de provincies is de nationale beleidsnota drinkwater geïmplementeerd, onder meer gericht op drinkwaterbesparing en de wettelijke zorgplicht (WP actie 4);
- Het drinkwaterbeleid is verder uitgevoerd (onder andere interprovinciale samenwerking om het beschikbare grondwater als bron voor drinkwater optimaal te benutten) (WP actie 5).
Oppervlaktewaterkwaliteit
We geven uitvoering aan de gemaakte afspraken voor de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW), die als doel stelt om uiterlijk in 2027 de kwaliteit van alle Europese wateren in een goede toestand te brengen en te houden. We werken daarbij aan een goede ecologische en chemische KRW-toestand van het oppervlaktewater, in samenhang met goede omgevingscondities wat betreft bodemstructuur, bodemvruchtbaarheid, etc. Voor de niet KRW lichamen werken we aan een goede waterkwaliteit in het kader van Doelen Overige Wateren.
Naast de provinciale werkzaamheden die vanuit de KRW voortvloeien (uitvoering geven aan provinciale waterkwaliteitsmaatregelen), werken we hier ook aan op interprovinciaal niveau, via de regionale samenwerking in Rijn-Oost en via de 7 actielijnen binnen het landelijke KRW-impulsprogramma, dat als doel heeft om voor 2027 nog alles op alles te zetten om de KRW-doelen te bereiken. Eind 2024 is de KRW-tussenevaluatie uitgevoerd wat nog kan leiden tot extra (op dit moment onvoorziene) werkzaamheden in 2025. Aan de chemische waterkwaliteitsopgave wordt samen met de omgevingsdienst gewerkt door het actualiseren van vergunningen voor indirecte lozingen, toezicht en handhaving. Ook wordt er gewerkt aan de wettelijke taken op het gebied van goed en veilig zwemwater. Dit alles draagt bij het realiseren van een duurzaam en robuust natuursysteem.
De resultaten voor 2025 bestaan uit:
- De provinciale KRW-maatregel: visvriendelijk sluisbeheer bij de Marknessersluis in 2025 is gerealiseerd (WP actie 7);
- De studie naar de geoptimaliseerde water- en stoffenbalans voor Flevoland is afgerond. Deze studie zal de basis vormen voor eventuele herijking van de KRW-nutriëntennormen (WP actie 12);
- We dragen tot 2025 bij aan afronding de landelijke KRW-tussenevaluatie. Op basis van deze tussenevaluatie is de provinciale vervolgaanpak voor de periode tot 2027 bepaald.
Oppervlaktewaterkwantiteit
We werken aan de gevolgen van weersextremen zoals stevige buien en langere droge periodes, die stellen eisen aan ons huidig en toekomstig watersysteem. Belangrijke thema's zijn het voorkomen en beperken van wateroverlast en het voorkomen van watertekort.
De aandacht richt zich op de aanpassing van het wateroverlastbeleid voor de bodemdalingsgebieden en in verband met de ontwikkeling Oosterwold. We ondersteunen de transitie voor de bodemdalingsgebieden in het kader van het Gebiedsproces Bodemdaling en het streven naar een toekomstbestendige landbouw en herstel van biodiversiteit.
De resultaten voor 2025 bestaan uit:
- Beleidsopties voor het wateroverlastbeleid zijn geformuleerd (WP Actie 19, 20);
- Bijdrage geleverd aan het Gebiedsproces Bodemdaling en pilotprojecten zijn voorbereid (WP Actie 18).
- Een studie uit naar de waterbeschikbaarheid natuur is uitgevoerd (WP Actie 16).
Actieplan Bodem en Water
Het 'Actieplan Bodem en Water' is gericht op een duurzame landbouw in de regio waarbinnen een aantal projecten wordt uitgevoerd dat zich richt op bewust bodemgebruik, waterkwaliteit en waterconservering en netwerkontwikkeling om kennis en initiatieven te delen. Met onze partners Waterschap Zuiderzeeland en LTO Noord is afgesproken om het Actieplan de komende tijd te evalueren en indien nodig door te ontwikkelen.
De resultaten voor 2025 bestaan uit:
- Uitvoering is gegeven aan lopende projecten uit het Actieplan Bodem en Water;
- In 2025 is het 'Actieplan Bodem en Water' geëvalueerd en indien nodig is het actieplan doorontwikkeld.
Strategisch Waterbeleid
Het 'Waterprogramma: Watersysteem blijvend op orde!' bevat een aantal acties en maatregelen waar in 2025 verder aan gewerkt wordt. Op basis van monitoring en externe ontwikkelingen wordt een evaluatie uitgevoerd als opmaat naar een nieuw waterprogramma in 2026/2027. Ter voorbereiding op dit waterprogramma wordt er gewerkt aan een watersysteemstudie die inzicht geeft in de werking van het Flevolands' watersysteem op de lange termijn.
De resultaten voor 2025 bestaan uit:
- Het principe water en bodem medebepalend is verder uitgewerkt voor Flevoland;
- Op basis van het waterprogramma is verdere invulling gegeven aan het wateronderwerpen binnen de omgevingsvisie en ruimtelijke puzzel.
Voldoende drinkwater beschikbaar
- Verduurzamen van de drinkwaterketen;
- Waterlab Circulair 2.0;
- Innovatieve manieren om slimmer om te gaan met drinkwater;
- Samenwerking in de drinkwaterketen versterkt.
Middelen
2.3 Water | Rekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |||||||
Lasten | 1.068 | 2.113 | 1.730 | 1.430 | 1.430 | 730 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -801 | -623 | -470 | -470 | -470 | -470 | |||||||
Saldo | 267 | 1.491 | 1.261 | 961 | 961 | 261 | |||||||
Kader (saldo voor PN 25-28) | 1.316 | 902 | 1.152 | 1.152 | 452 | ||||||||
Zomernota 2024 | 175 | -125 | -125 | -125 | -125 | ||||||||
Perspectiefnota 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 1.491 | 777 | 1.027 | 1.027 | 327 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 484 | -66 | -66 | -66 | |||||||||
1 | Herschikking procesgelden GO | 150 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
2 | Bodemdaling | 400 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Overig | -66 | -66 | -66 | -66 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Herschikking procesgelden GO
Voor het uitvoeren van het te ontwikkelen 'Programma gebiedsgerichte transitie Water' hebben we voor 2025 een bedrag van € 0,15 mln. begroot waarvoor dekking is binnen de bestemmingsreserve 'Procesgelden Gebiedsontwikkeling'.
2. Ontwerp Bodemdaling
Het gebiedsproces bodemdaling wordt in 2025 afgerond na een looptijd van vier jaar. Dit kennisproces dat we, samen met gebiedspartners uitvoeren, is gericht op het aandragen van oplossingen van wateroverlast in de bodemdalingsgebieden van Flevoland. Deze kennis kan vervolgens ingezet worden in bredere opgaven als de landbouwtransitie en het beleidstrajecten over wateroverlast. In 2025 ligt de nadruk op het in beeld brengen van waterhuishoudkundige maatregelen (inclusief pilots) voor de korte termijn, onderzoek naar de geschiktheid van gronden in bodemdalingsgebieden voor agrarische en andere functies (methode-ontwikkeling) en het met elkaar zoeken naar specifieke functies van (delen) van bodemdalingsgebieden. Met dit laatste zouden bepaalde delen van bodemdalingsgebieden bijvoorbeeld een waterbergende functie krijgen om elders landbouw mogelijk te maken. In 2025 hebben we voor deze onderzoeken inclusief de (lopende) opdrachtverlening aan de procesregisseur een bedrag van € 0,4 mln. nodig. De middelen zijn beschikbaar binnen de reserve 'Bodem'.